Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu (Podkarpackie), znajdujące się w ich dawnej rezydencji, promuje się na TikToku. Pokazuje XIX-wieczne pałacowe wnętrza, pamiątki po założycielach oraz pałacowy park. Liczący obecnie ponad 200 lat zarzecki pałac to jedna z najpiękniejszych rezydencji arystokratycznych na Podkarpaciu.
Rezydencja w Zarzeczu, będąca niegdyś siedzibą zasłużonego dla rozwoju polskiej kultury i edukacji rodu Dzieduszyckich, jest obecnie filią Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.
Klasycystyczny pałac został wzniesiony ponad 200 lat temu (oficjalne otwarcie datuje się na 1819 r.) z inicjatywy Magdaleny z Dzieduszyckich Morskiej i Ignacego Morskiego. Hrabina stworzyła, według własnego pomysłu, wiejską rezydencję w Zarzeczu, która w pierwszej połowie XIX wieku była uważana za jedno z najpiękniejszych założeń parkowo-pałacowych w monarchii habsburskiej. Posiadłość do dziś jest otoczona przez park.
Jak zauważyła historyk sztuki Katarzyna Szarek z Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu, z roku na rok przybywa do zarzeckiej rezydencji zwiedzających z Polski i zza granicy.
„Pałac i park w Zarzeczu ze względu na swój urok i historię stają się miejscem coraz bardziej rozpoznawalnym i chętnie odwiedzanym. Przybywa również użytkowników portali społecznościowych na Facebooku i Instagramie. Strona na FB przekroczyła 1,3 tys. obserwujących, którzy każdego dnia śledzą profil i pozytywnie reagują na dodane posty o ciekawych eksponatach oraz historii rodu Dzieduszyckich” – wskazała Szarek.
Dodała, że w związku z tym dyrektor muzeum Konrad Sawiński wpadł na pomysł założenia aplikacji TikTok. Uznał, że może to być dobre narzędzie, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych ludzi, którzy spędzają dużo czasu na przeglądaniu treści w sieci. Z tej formy promocji korzysta coraz więcej muzeów w Polsce.
„Pierwsze krótkie wideo, prezentujące zbiory Muzeum Dzieduszyckich, już zostały dodane do platformy TikTok i zyskują coraz większą popularność” – zaznaczyła historyk sztuki.
Można na nich zobaczyć XIX–wieczne wnętrza pałacu w Zarzeczu wyposażone w zabytkowe, unikatowe eksponaty, które niegdyś służyły mieszkańcom tej rezydencji.
„Ostatnio dodane dwa filmiki dotyczą wiosny, która staje się tematem bardzo popularnym. Poprzez krótkie filmiki z pałacu i parku, ukazujące uroki budzącej się przyrody, chcemy zachęcić do odwiedzania tego urokliwego miejsca” – zaprasza Katarzyna Szarek.
Na TikToku znalazła się też lekcja muzealna dla przedszkolaków.
„Tematem lekcji było odkrywanie tajemnicy starego kufra, który krył w sobie wiele ciekawych elementów garderoby damskiej i męskiej, a które dzieci mogły dotknąć, a nawet założyć” – wyjawiła historyk sztuki.
Wkrótce pojawią się kolejne filmiki, przybliżające przedmioty związane z pierwszą właścicielką pałacu hrabiną Magdaleną z Dzieduszyckich Morską, które zachowały się w muzeum.
„Będzie to kanapa w stylu empire, na której hrabina odpoczywała popołudniami zatapiając się w ulubionej lekturze poezji, wachlarz ze strusich piór, którym wachlowała się podczas balów, które z wielką pieczołowitością organizowała w swoim pałacu” – zapowiedziała Szarek.
Dodała, że na filmikach przewodnik będzie opowiadał o historii i znaczeniu eksponatów i pokaże, jakie są z nimi związane fakty.
Kolejnym pomysłem, jaki ma przyciągnąć do muzeum w Zarzeczu więcej odbiorców są quizy z pytaniami na temat muzealnych eksponatów lub historii rodziny Dzieduszyckich.
Muzeum planuje też na platformie tworzyć tzw. wyzwania związane ze zbiorami lub wystawami, w których trzeba będzie odwiedzić pałac i zrobić krótki filmik o konkretnych eksponatach, a później udostępnić go na TikToku.
„Poprzez udostępnianie krótkich filmików na platformie zmontowanych w sposób kreatywny, a nawet zabawny można pokazać, że eksponaty znajdujące się w muzeum wcale nie muszę być nudne. Aplikacja może być nawet przydatna w pokazaniu kolekcji muzealiów, które są trudne do zrozumienia dla niektórych odbiorców” – zwróciła uwagę Szarek.
Zdaniem dyrektora Konrada Sawińskiego dołączenie Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu do TikToka to świetny krok, który może przynieść wiele korzyści, takich jak: zwiększenie popularności placówki, promocja eksponatów oraz inicjatyw i wydarzeń muzealnych.
„Może to pomóc w zwiększeniu liczby odwiedzających i zainteresowania naszym muzeum, szczególnie wśród młodszych osób, które często korzystają z tej aplikacji” – ocenił Sawiński.
I wyjaśnił, że aby być na bieżąco z nowymi filmikami trzeba na TikToku zasubskrybować muzealny kanał: muzeumdzieduszyckich. (PAP)
Autorka: Agnieszka Pipała
api/ dki/