Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie ogłosiło przetarg na wykonanie wystawy stałej. Ekspozycja znajdzie swoje miejsce w odnowionej siedzibie placówki w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca. Projekt realizowany jest przy wsparciu środków unijnych.
Nowoczesna ekspozycja pokazująca rozwój historii inżynierii i techniki na ziemiach polskich zostanie otwarta – według zapowiedzi - na wiosnę przyszłego roku.
Unijny projekt dotyczący rewaloryzacji siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie składa się z trzech głównych części: przebudowy, konserwacji obiektów i utworzenia nowej wystawy stałej. W tym roku zakończyły się prace budowlane związane z przebudową i rozbudową zabytkowego zespołu budynków - teraz nadszedł czas na urządzenie ekspozycji.
Przedmiotem ogłoszonego przetargu jest wykonanie wystawy stałej oraz aranżacji strefy wejścia (kasa, recepcja, szatnia) budynków muzealnych według projektu opracowanego przez firmę Koza Nostra Studio.
Według wcześniejszych zapowiedzi władz Krakowa odnowiona siedziba Muzeum Inżynierii Miejskiej mieszcząca się w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca zostanie otwarta na wiosnę przyszłego roku.
W wyniku rewitalizacji zabytkowych budynków, a także dzięki adaptacji piwnic oraz rozbudowie podziemi pod dziedzińcem - powstało tam łącznie ok. 6 tys. m kw. powierzchni użytkowej przeznaczonej na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających.
Zgodnie z zamierzeniami nowa, niemal dwukrotnie większa niż obecnie przestrzeń muzealna w nowoczesny i ciekawy sposób przedstawi rozwój historii inżynierii i techniki na ziemiach polskich.
Dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej Piotr Gój zapowiadał, że przygotowywana ekspozycja będzie wystawą narracyjną, opowieścią o inżynierii i technice w mieście od ich początków po czasy współczesne.
W ramach projektu unijnego konserwacji zostały poddane także posiadane eksponaty w tym dwa unikatowe wagony tramwajowe: G-051 produkcji zakładów Linke-Hofmann Werke pochodzący z ok. 1901 r. oraz wagon typu C nr 260 z 1925 r. wykonany w zakładach Lilpop Rau i Lowenstein. Wyremontowano również sześć zabytkowych motocykli: SHLM17 Gazela, SHLM06U, Ryś MR1, SHLM04, Sokół 125 oraz WSK06Z. Wszystkie czekają, aby znaleźć się na wystawie stałej.
Całkowity koszt rewaloryzacji siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie wynosi ponad 39,7 mln zł, z czego wsparcie z funduszy europejskich wynosi prawie 28,3 mln zł. Pozostała kwota to środki miasta.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ amac/