Remont zabytkowej parowozowni, restauracja 100-letniego wagonu sanitarnego i wykonanie pięciu makiet, w tym trzech – z myślą o niewidomych, złożyło się m.in. na rewitalizację Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie (Pomorskie). Otwarcie odnowionej placówki – w piątek.
Jak powiedział PAP Krzysztof Jażdżewski, dyrektor Muzeum Ziemi Kościerskiej, którego częścią jest Muzeum Kolejnictwa, placówka ta ma najprawdopodobniej największe w Polsce zbiory parowozów, wagonów i innych pojazdów poruszających się po torach. „Mamy ich w sumie ponad 60” – wyjaśnił.
Jażdżewski poinformował, że w ramach rozpoczętych w 2012 r. i właśnie zakończonych prac wymieniono m.in. dach, okna, drzwi oraz wszystkie instalacje w pochodzącej z 1929 r. parowozowni, która jest główną siedzibą Muzeum Kolejnictwa.
Prace objęły także rekonstrukcję pochodzącego z czasów I wojny światowej wagonu sanitarnego Czerwonego Krzyża. „Wagonami tymi transportowani byli ranni czy chorzy żołnierze. We wnętrzu naszego wagonu odtworzyliśmy prycze, stanowisko chirurgiczne, a także kozę, która służyła do ogrzewania” - wyjaśnił Jażdżewski dodając, że we wnętrzu samej parowozowni powstała też niewielka ekspozycja opowiadająca o historii Czerwonego Krzyża.
Spośród pięciu makiet, które powstały w ramach projektu, a które będzie można oglądać w muzeum, jedną z najbardziej atrakcyjnych jest ruchoma makieta stacji kolejowej w Kościerzynie. Zwiedzający będą też mogli obejrzeć makietę magnetycznej linii kolei.
Trzy kolejne makiety pokazują parowozownię oraz dwa parowozy ze zbiorów muzeum. „Są one wykonane z brązu i mają służyć przede wszystkim osobom niewidomym i niedowidzącym” – wyjaśnił Jażdżewski.
Dodał, że w ramach rewitalizacji powstało też stanowisko multimedialne, dzięki któremu widzowie mogą wcielić się w rolę maszynisty: podglądać czynności wykonywane przez niego w czasie prowadzenia pociągu, ale też widoki miejsc mijanych w czasie podróży.
W trakcie prac udało się też wygospodarować i wyposażyć pomieszczenie, w którym będzie można organizować lekcje muzealne, warsztaty dla uczniów czy inne okazjonalne spotkania. Dotąd muzeum nie dysponowało tego typu miejscem.
Rewitalizacja Muzeum Kolejnictwa kosztowała 2,6 mln zł. Dwie trzecie tej kwoty placówka pozyskała z funduszy unijnych - z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Pozostałą sumę dołożył lokalny samorząd.
Muzeum Kolejnictwa powstało w Kościerzynie w 1992 r. Początkowo działało jako skansen prowadzony przez PKP. W 2009 placówka została włączona w struktury Muzeum Ziemi Kościerskiej. Rocznie muzeum odwiedza około 30 tysięcy osób.
Do najcenniejszych eksponatów, które można zobaczyć w muzeum należą: pruski parowóz Ok1-112 z 1915 r., unikatowy niemiecki parowóz Tw1-90 z 1919 r. (jedyny w Polsce z tej serii), unikatowa lokomotywa spalinowa SP47-001 z 1974 r. (jedna z dwóch sztuk wyprodukowanych przez zakłady Cegielskiego w Poznaniu) oraz pług odśnieżny przeznaczony do pracy na kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 600 mm, który powstał na bazie wagonu towarowego, do którego dodano stalowy lemiesz. (PAP)
aks/abe/