Dwie nowe, stałe ekspozycje: „Kultura Mazowsza w ludowej wizji świata” oraz „Sztuka Dalekiego Wschodu” powstaną do końca września w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Wystawy prezentowane będą w spichlerzu, gdzie mieszczą się zbiory etnograficzne placówki.
Wspólnym motywem obu ekspozycji będą aranżacje drzew. W przypadku „Kultury Mazowsza w ludowej wizji świata” będzie to „drzewo życia”, symbolizujące trzy sfery: niebiańską, ziemską i podziemną, a w przypadku „Sztuki Dalekiego Wschodu” - drzewo Bodhi, pod którym, według tradycji, Budda osiągnął oświecenie.
„Dwie stałe wystawy powstaną dzięki zmianie przeznaczenia części dotychczasowych pomieszczeń magazynowych i sali wystaw czasowych. Ekspozycje zostaną zaaranżowane do końca września tego roku” – powiedział PAP dyrektor płockiego Muzeum Mazowieckiego Leonard Sobieraj.
Nad ostatecznym kształtem koncepcji nowych, stałych ekspozycji pracują obecnie etnografowie. Jak podkreślił Grzegorz Piaskowski, na wystawie „Sztuka Dalekiego Wschodu” na pewno znajdzie się kolekcja drzeworytów, w tym prawdopodobnie pierwsze wydanie, pochodzące z I poł. XIX wieku, „Wielkiej fali w Kanagawa” autorstwa Hokusaia (1760-1849), jednego z najsłynniejszych japońskich artystów.
„+Wielka fala w Kanagawa+ to dzieło emblematyczne dla kultury i sztuki japońskiej, jednocześnie jeden z najciekawszych zabytków, które znajdą się na ekspozycji” – zapowiedział etnograf płockiego muzeum. Dodał, że wystawa prezentująca sztukę Dalekiego Wschodu „będzie opowieścią o różnych kręgach kulturowych” tego regionu świata: japońskim, chińskim, tybetańskim czy koreańskim.
„Hasłem kluczowym będzie nastrój. Oprócz prezentacji zabytków chcemy przenieść zwiedzających w świat i klimat Dalekiego Wschodu, np. poprzez multimedialne prezentacje śpiewów mnichów buddyjskich” – wyjaśnił Piaskowski. Zaznaczył, iż centralnym punktem ekspozycji będzie aranżacja drzewa figowca - Bodhi, pod którym Budda osiągnął oświecenie. „Będzie można tam odsłuchać mało znany buddyjski tekst Dhammapada z III wieku p.n.e. w tłumaczeniu indologa Stanisława Franciszka Michalskiego i interpretacji lektora Ksawerego Jasieńskiego” – dodał Piaskowski.
Nie jest wykluczone, że na ekspozycji znajdzie się też unikatowa kolekcja barwnych, wielkoformatowych obrazów sakralnych w stylu taenghwa z koreańskich klasztorów buddyjskich i świątyń zen. Kanon tego malarstwa, przedstawiającego bóstwa wedyjskie, duchy wierzeń koreańskiego szamanizmu, a także postacie buddyzmu, konfucjanizmu i symbole taoistyczne, ukształtował się pod koniec XIX wieku, w okresie schyłku dynastii Joeson (1392-1897).
Aranżacja „drzewa życia”, symbolizującego trzy sfery: niebiańską, ziemską i podziemną będzie centralnym punktem ekspozycji „Kultura Mazowsza w ludowej wizji świata”. „Nie ma w Polsce muzealnej wystawy, która prezentowałaby wszystkie regiony Mazowsza, i to nie tylko ich kulturę materialną, ale także kulturę duchową. Uzupełnienie tej luki to główny cel przygotowywanej ekspozycji” – podkreśliła etnograf Magdalena Lica-Kaczan.
Dodała, iż na wystawie prezentowane będą m.in. stroje ludowe, sprzęt gospodarski codziennego użytku, a także ludowe rzeźby i malarstwo. „W sferze ziemskiej kultura i obrzędowość ludowa Mazowsza pokazane zostaną w cyklu świąt dorocznych, jak Wielkanoc czy Boże Narodzenie, a także w cyklu świąt rodzinnych, stanowiących przełomowe momenty życia” – wyjaśniła Lica-Kaczan.
Jak dodała etnograf, w części obejmującej sferę podziemną przedstawione zostaną ludowe przekazy oraz rzeźby odnoszące się do postaci diabłów i demonów związanych w ludowych wierzeniach np. z wodą czy lasem, a w przypadku przestrzeni niebiańskiej będą to postacie aniołów, świętych i rajskich ptaków.
Stworzenie nowych ekspozycji w płockim Muzeum Mazowieckim będzie możliwe dzięki dotacji unijnej w wysokości ok. 750 tys. zł przyznanej przez zarząd województwa. Projekt otrzymał wsparcie w ramach perspektywy 2007-13 w konkursie przeprowadzonym przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych. (PAP)
mb/ dym/