Na byłej stacji Radegast w Łodzi, z której w czasie okupacji wywożono do obozów koncentracyjnych mieszkańców Litzmannstadt Getto, od piątku można oglądać poddany renowacji parowóz z tendrem o unikatowej wartości historycznej.
"Konserwacja parowozu z tendrem Ty2-702+ została dofinansowana ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego. To pierwszy projekt o tak dużej skali realizowany przez muzeum" - poinformowała PAP dr Sylwia Hadrysiak z Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi. "Pozyskaliśmy na ten cel prawie 105 tys. zł, co pozwoliło na pokrycie 76 proc. kosztów konserwacji" - dodała.
Trwające od maja ub. roku prace obejmowały m.in. oczyszczenie lokomotywy ze smaru, brudu i rdzy, usunięcie skorodowanych części i odtworzenie oryginalnych detali. Renowacja dotyczyła także dołączonego do parowozu tendra, czyli wagonu służącego do przewozu węgla.
"Zainstalowano oryginalne przednie reflektory, wykonano repliki takich elementów jak wodowskazy, manometry, tabliczki informujące, siedziska drużyny parowozowej. Końcowym etapem było malowanie według schematu lokomotyw BR-52, czyli na kolor grafitowy - tak, jak w okresie II wojny św." – dodała Hadrysiak.
Jak wyjaśnił dyrektor muzeum Piotr Machlański, lokomotywa parowa w okresie powojennym była używana przez PKP i zyskała dodatkowe elementy. "Naszym zadaniem było przywrócenie lokomotywie wyglądu takiego, jak w czasie II wojny światowej, gdy mogła ciągnąć transporty z ludźmi, wioząc ich w ostatnią drogę" - dodał.
Zdaniem pracowników muzeum, wartości historycznej obiektu nie można rozpatrywać w oderwaniu od dziejów miejsca, w jakim jest on usytuowany, a więc b. stacji Radegast, która w czasie II wojny należała do utworzonego przez Niemców Litzmannstadt Getto, przez które przewinęło się ok. 220 tys. osób, z czego ocalało jedynie 7-13 tys.
W styczniu 1942 r. stacja Radegast stała się miejscem, z którego wywożono ludność żydowską i romską do obozów koncentracyjnych i obozów zagłady. Obecnie znajduje się tam oddział Muzeum Tradycji Niepodległościowych.
Eksponowana na stacji lokomotywa parowa została wyprodukowana w zakładach Maschinenbau-Aktien-Gesellschaft (BMAG), dawniej L. Schwartzkopff w Berlinie. Na stan Kolei Niemieckich została przyjęta 15 stycznia 1944 r. Jej pierwszym przydziałem była Reichbahndirektion Posen, czyli Dyrekcja Kolei Rzeszy w Poznaniu. Wojenne losy lokomotywy nie są dokładnie znane. (PAP)
agm/ gma/