PRL

09.11.2014 aktualizacja 18.07.2016

Podziemna Nowa Huta - propozycja trasy po schronach tej dzielnicy Krakowa

Trasa po podziemnych schronach Nowej Huty mogłaby stać się wielką atrakcją turystyczną - twierdzi radny Krakowa Tomasz Urynowicz. Na początku listopada wystąpił do prezydenta Krakowa z ideą opracowania trasy "Podziemnej Nowej Huty".

"Podziemna Nowa Huta to unikalne obiekty architektury PRL, to także historia czasu zimnej wojny. Właśnie taka trasa turystyczna mogłaby stać się wielką atrakcją, odkrywając tajemnice przeszłości, pokazując klimat tamtych czasów i szczegóły specjalnych planów taktycznych" – uważa Tomasz Urynowicz.

Jak podawał w mediach, "Nowa Huta to około 260 podziemnych obiektów różnie klasyfikowanych; każdy z nich jest inny, niektóre mogą pomieścić raptem 20-40 osób, ale mamy i rezerwowe centrum zarządzania miastem czy podziemny szpital".

"Obecnie obiekty te są zamknięte, nieużywane, ich pierwotna funkcja została zmieniona, a administracja rozproszona" – podkreślał w interpelacji do prezydenta Krakowa radny, który od kilku miesięcy razem z Forum Mieszkańców Nowa Huta OdNowa pracuje nad pomysłem wykorzystania potencjału tkwiącego w kilkuset schronach i obiektach podziemnych, zlokalizowanych na terenie Nowej Huty.

"Jestem przekonany, że +Podziemna Nowa Huta+ to absolutnie unikatowy produkt turystyczny, który pozwoli zatrzymać w Nowej Hucie turystę na dłużej niż tylko kilkugodzinny spacer" – podkreślił radny w interpelacji.

Jego zdaniem, trasa podziemi i schronów powinna być skoordynowana z siecią kiosków multimedialnych, trasami i przystankami rowerowymi. "Będzie to szansa na ożywienie turystyczne, nowe perspektywy dla biznesu gastronomicznego, szansa na ulokowanie tutaj obiektów turystycznych, kawiarni, sklepów dla turystów korzystających z trasy" – twierdzi Urynowicz.

W interpelacji do prezydenta zwrócił się o zabezpieczenie w budżecie na 2015 roku środków finansowych na opracowanie naukowe i przeprowadzenie analizy realizacji trasy oraz wytypowania odpowiednich obiektów podziemnych, które mogłyby stanowić elementy trasy "Podziemnej Nowej Huty".

Zgodnie z przepisami, odpowiedzi na interpelację radnego prezydent miasta powinien udzielić w ciągu trzech tygodni.

Nowa Huta została zaprojektowana i zbudowana od podstaw po II wojnie światowej jako oddzielna miejscowość pod Krakowem. Miała być wzorcowym miastem socrealizmu. Ostatecznie 1 stycznia 1951 r. została włączona do Krakowa, ale pod względem urbanistycznym jej najstarsza część odróżnia się od innych terenów stolicy Małopolski. (PAP)

hp/ pz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL