Obraz „Madonna z Dzieciątkiem” autorstwa włoskiego malarza Giovanniego Battisty Salviego, znanego szerzej jako Sassoferrato, będzie można od wtorku oglądać w Europeum – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie.
Żyjący w XVII wieku Salvi był jednym z reprezentantów nurtu klasycznego w malarstwie barokowym. Słynął z wizerunków Madonn z Dzieciątkiem, których styl i kompozycja nawiązywały do sztuki Rafaela, ale malował także portrety i sceny religijne.
Łuczyńska-Bystrowska wyjaśniła, że inspiracją dla artysty był wdzięk renesansowych Madonn na obrazach Rafaela. Atmosferę kameralności i liryczności sceny Salvi osiągał zarówno przez kompozycję – bliskie ułożenie postaci i podkreślenie związku emocjonalnego między nimi – jak i środki formalne.
Salvi był uczniem Domenichina, który przejmował styl od malarzy tzw. Akademii Carraccich w Bolonii. Jak podkreśla Justyna Łuczyńska-Bystrowska z MNK Salvi dążył do osiągnięcia ideału, za jaki uważano styl wielkich mistrzów renesansu – np. Rafaela, Michała Anioła czy Tycjana. Chodziło zarówno o miękkie linie, eleganckie zestawienie barw, jak i harmonijną kompozycję obrazu.
Łuczyńska-Bystrowska wyjaśniła, że inspiracją dla artysty był wdzięk renesansowych Madonn na obrazach Rafaela. Atmosferę kameralności i liryczności sceny Salvi osiągał zarówno przez kompozycję – bliskie ułożenie postaci i podkreślenie związku emocjonalnego między nimi – jak i środki formalne.
Jak podkreśliła, tego typu przedstawienia dewocyjne zyskały popularność po soborze trydenckim i były często wykonywane na zamówienie odbiorców prywatnych, którzy mogli kontemplować je w zaciszu domowym, czytając teksty religijne. Dzieła te miały służyć umocnieniu wiary.
Żyjący w XVII wieku Salvi był jednym z reprezentantów nurtu klasycznego w malarstwie barokowym. Słynął z wizerunków Madonn z Dzieciątkiem.
Wierny dzięki połączeniu pobożnej lektury z kontemplacją obrazu Madonny z Dzieciątkiem, dużo silniej doświadczał uczuć religijnych. "Takie przedstawienia macierzyństwa miały trafiać do indywidualnych emocji odbiorców dzieła. Salvi potrafił zrobić to znakomicie" – mówiła PAP Justyna Łuczyńska-Bystrowska.
Dzieło, które zostanie pokazane widzom łączy najważniejsze cechy malarstwa Salviego – kobiecy wdzięk Matki Boskiej i intymny związek z synem. "Warto zwrócić uwagę na gest Dzieciątka, które trzyma w ręce malutkie jabłko, przykuwające uwagę. Jest ono symbolem grzechu pierworodnego i odkupienia, które przyniesie ludzkości ofiara Chrystusa na krzyżu. Maria patrzy na Syna zamyślona, spod wpół przymkniętych powiek, przeczuwając, jakie będzie Jego przeznaczenie" – dodała.
"Madonna z Dzieciątkiem" to najnowszy obraz, który - jako depozyt - trafił ze zbiorów prywatnych do zbiorów MNK. Jego pokaz potrwa w Europeum do 21 marca.(PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ mark/