Mural reklamowy, zlokalizowany na elewacji tylnej budynku przy ul. Targowej 22 w Warszawie, trafi do rejestru zabytków - poinformował Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, prof. Jakub Lewicki. Mural powstał w latach 70. ubiegłego wieku na dwóch tylnych ścianach oficyny dawnej kamienicy Dominika Cichockiego.
Jak przekazał konserwator, wpisany do rejestru zabytków mural stanowi reklamę produktów biobójczych - owadobójczych i dezynfekcyjnych - produkowanych przez Zakłady Chemiczne "Azot" w Jaworzynie. Są to Molozol, Muchozol, Sanitozol. Mural został namalowany w latach 70. XX wieku.
Zdaniem prof. Lewickiego walory artystyczne tego muralu przejawiają się w wyważonej kompozycji i kolorystyce wielkoformatowego dzieła. "Mural, projektowany według prawideł teorii reklamy socjalistycznej, nawiązywał bezpośrednio do produktu, jednocześnie mając za zadanie - jako ogólnodostępny nośnik i masowy środek przekazu - kształtowanie gustu estetycznego społeczeństwa poprzez swoją formę graficzną" - wyjaśnia konserwator.
Zwraca jednocześnie uwagę, że pomimo dużych zniszczeń mural posiada dużą wartość wynikającą z zachowania oryginalnej skali, formy i kolorystyki. "Obiekt posiada również wartości historyczne, jako jeden z nielicznych zachowanych obiektów reklamy wielkoformatowej na terenie Warszawy powstałej w latach 70. XX w. oraz element współtworzący wizualną tożsamość tego rejonu Pragi" - dodaje prof. Lewicki. (PAP)
nmk/ dki/