Albumy trzech wybitnych artystek: Tamary Łempickiej, Olgi Boznańskiej i Zofii Stryjeńskiej zestawione w jednym w wyjątkowym wydaniu w etui ukazały się nakładem wydawnictwa Bosz.
„Najmocniejsze trio w historii polskiej sztuki. Łempicka – najdroższy polski artysta w historii i trzecia najdroższa artystka na świecie, Stryjeńska - nazywana +księżniczką malarstwa polskiego+ oraz Boznańska najwybitniejsza malarka okresu do II wojny światowej znalazły się w tym wyjątkowym wydawnictwie” - zaznacza Paulina Piziorska z Business & Culture.
Tamara Łempicka jest absolutną rekordzistką aukcji sztuki. Najwyższa cena za jej obraz wyniosła 82 miliony złotych. Prace jej autorstwa mają w swoich kolekcjach takie sławy jak Madonna, Barbra Streisand i Jack Nicholson. Uwielbiana przez arystokrację i śmietankę towarzyską, potępiana przez wielu współczesnych sobie krytyków sztuki, stała się ikoną art déco.
Najważniejszy okres jej twórczości przypada na lata 20. i 30. XX wieku. To wtedy powstały jej najwybitniejsze prace jak „Autoportret w zielonym bugatti”, „Dziewczęta”, czy „Kobiety w kąpieli”.
Żadna malarka do II wojny światowej nie osiągnęła większego światowego uznania niż Olga Boznańska. Kiedy mieszkała we Francji, stała się popularną portrecistką paryskich elit. Odnosiła sukcesy na ważnych światowych wystawach w Monachium, Berlinie, Wiedniu, Paryżu, Filadelfii czy Pittsburghu. Otrzymała Grand Prix za malarstwo na paryskiej Wystawie Światowej w 1937 roku. Rok później jej prace zostały zaprezentowane w Pawilonie Polskim na Biennale Sztuki w Wenecji. Jeden z obrazów kupił król Włoch Wiktor Emanuel III. Tworzone przez nią portrety emanowały nostalgią, subtelnością i blaskiem. Najbardziej znany z nich Dziewczynka z chryzantemami przyciąga niezwykłym nastrojem smutku, tajemniczości i niepokoju.
Zofia Stryjeńska była wyjątkową multidyscyplinarną artystką - malarką, graficzką, ilustratorką, projektantką tkanin, plakatów i zabawek, scenografką.
W Akademii Sztuk Pięknych w Monachium studiowała przebrana za mężczyznę, ponieważ w tamtych czasach nie przyjmowano tam kobiet. Jej twórczość przesiąknięta była polską tradycją, którą łączyła z afirmacją życia i natury, a prace charakteryzuje dynamika, rytm, detal i niezwykle żywe kolory. Artystka miała indywidualne wystawy w Paryżu, Londynie, Lwowie i oczywiście w Warszawie. W 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. Prace Stryjeńskiej można było oglądać na reklamach i plakatach, ale także na opakowaniach firmy Wedel, kartkach pocztowych, kalendarzach czy nawet tablicach szkolnych.
Te trzy wyjątkowe polskie artystki spotykają się w unikatowej publikacji wydawnictwa Bosz - trzy minialbumy zostały zamknięte w eleganckim etui. W każdym z albumów zamieszczono kilkadziesiąt najważniejszych malarskich prac każdej z malarek opatrzonych komentarzem historyków sztuki.
Wydawnictwo Bosz od prawie 30 lat wydaje albumy poświęcone sztuce, przyrodzie i dziedzictwu kulturowemu. Wśród ponad 850 opublikowanych dotychczas tytułów są m.in. albumy z zakresu fotografii, takie jak „Chris Niedenthal. Wybrane fotografie 1973–1989” i „Rolke” czy wyjątkowe na polskim rynku publikacje poświęcone plakatowi „Oto sztuka polskiego plakatu”.
"Łempicka. Stryjeńska. Boznańska". Wydawnictwo Bosz. 2021. (PAP)
abe/ dki/