Na wiosnę przyszłego roku zostanie otwarta odnowiona siedziba Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, mieszcząca się w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca. Nowoczesna ekspozycja będzie pokazywać rozwój historii inżynierii i techniki na ziemiach polskich.
Jak poinformował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, prace budowlane związane z przebudową i rozbudową zabytkowego zespołu budynków zostały już praktycznie zakończone, teraz nadszedł czas na urządzenie ekspozycji.
W wyniku rewitalizacji zabytkowych budynków, a także dzięki adaptacji piwnic oraz rozbudowie podziemi pod dziedzińcem - wskazał Majchrowski – powstanie łącznie ok. 6 tys. metrów kwadratowych powierzchni użytkowej przeznaczonej na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających. "Naprawdę będzie to coś takiego, na co warto będzie iść" - ocenił prezydent Krakowa.
Jak podkreślają przedstawiciele MIM, przebudowa kompleksu budynków składających się na siedzibę muzeum wpłynie na poprawę płynności ruchu zwiedzających i – co ważne dla odwiedzających – umożliwi zachowanie ciągłości zwiedzania między poszczególnymi halami, bez konieczności przechodzenia między budynkami. Muzeum będzie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zgodnie z zamierzeniami nowa, niemal dwukrotnie większa niż obecnie przestrzeń muzealna w nowoczesny i ciekawy sposób przedstawi rozwój historii inżynierii i techniki na ziemiach polskich.
Dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej Piotr Gój zapowiedział, że przygotowywana ekspozycja będzie wystawą narracyjną, opowieścią o inżynierii i technice w mieście od ich początków po czasy współczesne. „Nawet będziemy rozmawiać o prototypach na przyszłość” - dodał.
W ramach projektu konserwacji zostaną poddane także posiadane eksponaty w tym dwa unikatowe wagony tramwajowe oraz sześć zabytkowych motocykli: SHL M17 Gazela, SHL M06U, Ryś MR1, SHLM04, Sokół 125 oraz WSK06Z. Motocykle i jeden z wagonów przeszły już kompleksową restaurację.
Odnowiony został już wagon tramwajowy G-051 produkcji zakładów Linke-Hofmann Werke pochodzący z ok. 1901 r. Można go zobaczyć w mieście z okazji przejazdów okolicznościowych. W trakcie konserwacji jest wagon tramwajowy typu C nr 260 z 1925 r. wykonany w zakładach Lilpop Rau i Lowenstein.
Całkowity koszt rewaloryzacji siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie wynosi ponad 39,7 mln zł, z czego wsparcie z funduszy europejskich wynosi prawie 28,3 mln zł. Pozostała kwota to środki miasta.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ amac/