W kościele oo. Benedyktynów w Tyńcu konserwatorzy odsłonili i wstępnie zabezpieczyli XVIII-wieczną polichromię autorstwa Andrzeja Radwańskiego. Wcześniej uważano, że uległa ona zniszczeniu.
Malowidła znajdują się na ścianach bocznych i w kopule kaplicy św. Scholastyki. Przedstawiają sceny z życia tej świętej. Na informacje o tym, że zdobiły one niegdyś benedyktyńską świątynię natrafił w archiwaliach kustosz muzeum w Tyńcu brat dr hab. Michał Gronowski.
"Do tej pory wszyscy uważali, że malowidła te uległy zniszczeniu podczas pożaru świątyni w XIX wieku. Tymczasem – szukając innych informacji - w kronice klasztornej natrafiliśmy na wzmiankę, że bezpośrednio po wojnie zamalowano tę polichromię. Żadna z kolejnych ekip konserwatorskich tego nie sprawdziła, stąd wzięło się przekonanie, że ona się nie zachowała" - mówił brat Gronowski.
Spod warstwy tynków udało się w tym roku odsłonić malowidło ze sceną śmierci św. Scholastyki oraz przedstawiające jej rozmowę ze św. Benedyktem – ono jest zachowane najlepiej. Na fryzie widoczna jest data 1754 r.
Na obecnym etapie prac trudno dokładnie określić, jaką scenę Andrzej Radwański umieścił w kopule kaplicy, ale jak podkreślił konserwator dzieł sztuki Marcin Ciba niektóre partie tego malowidła da się wyeksponować. "Zapewne jest to jakaś scena alegoryczna" – mówił Ciba.
"Problemem konserwatorskim jest to, że spoiwo, które utrzymywało pigment na ścianie całkowicie się zdegradowało. Na razie usuwamy to, co możemy usunąć bez ryzyka dla polichromii, żeby ocenić jej stan zachowania i zasięg. Jednocześnie robimy próby wzmacniania struktury samego malowidła poprzez jego impregnację" – powiedział konserwator.
Ciba podkreślił, że stopień zachowania oryginalnego malowidła jest zróżnicowany i poza przeprowadzeniem jego konserwacji technicznej trzeba będzie podjąć decyzję, w jakim kierunku powinna pójść konserwacja estetyczna.
Zdaniem członków komisji Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, którzy w czwartek oglądali efekt dotychczasowych prac, należy przywrócić jak największą możliwą do wyeksponowania część dzieła Radwańskiego, ale nie oznacza to jego pełnej rekonstrukcji.
XI-wieczne Opactwo Benedyktynów w Tyńcu jest jednym z najbardziej znanych krakowskich obiektów sakralnych. Prace konserwatorskie prowadzone w kościele w ostatnich latach były skoncentrowane na wyposażeniu, teraz odnawiany jest wystrój świątyni.(PAP)
Autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ agz/