Specjaliści ukończyli konserwację XVI-w. obrazu Matki Bożej z Dzieciątkiem trzymającej dmuchawiec z kościoła w Kończycach Małych. Dzięki zabiegom konserwatorów „późnogotyckim blaskiem rozjaśniło się oczyszczone lico obrazu” - powiedział ks. Szymon Tracz, odpowiadający w diecezji bielsko-żywieckiej za konserwacje sztuki sakralnej.
„Podczas konserwacji zabezpieczono bardzo zniszczone drewniane podobrazie. Jest to najbardziej wrażliwa jego część. Deski zostały bardzo mocno naruszone przez drewnojady oraz spudrowanie, będące wynikiem działania wilgoci w kościele. Przez to w tej chwili nie ma możliwości przymocowania srebrnych barokowych koron wotywnych oraz aplikacji zdobiących obraz. Przez jakiś czas te piękne ozdoby świadczące o kulcie będą prezentowane w osobnej gablocie obok ołtarza” – powiedział ks. Szymon Tracz, odpowiadający w diecezji bielsko-żywieckiej za konserwacje sztuki sakralnej.
Jak podkreślił duchowny, pomimo braku nakładanych ozdób, „wizerunek nie traci wyjątkowości, gdyż Matka Boska posiada przepiękną, późnogotycką koronę o bardzo fantazyjnie kształtowanych roślinnych sterczynach oraz dekoracji imitującej zdobienie szlachetnymi kamieniami i perłami”.
Dzięki zabiegom konserwatorów „późnogotyckim blaskiem rozjaśniło się oczyszczone lico obrazu” - powiedział ks. Szymon Tracz. - Bezsprzecznie jest to fenomen, iż ta część wizerunku dotrwała do naszych czasów prawie bez zniszczeń. Oczyszczono złote tło, przywracając mu swoją pierwotną świeżość, oraz szaty madonny i dzieciątka, na których przepięknie prezentują się wyciskane w zaprawie obrazu motywy roślinno-kwiatowe imitujące kosztowne późnośredniowieczne brokaty sprowadzane kiedyś z dalekiej Florencji”.
Po usunięciu zabrudzeń lepiej widać, iż Maryja w prawej ręce trzyma bardzo subtelnie malowany dmuchawiec, jedyny taki znany nam w malarstwie europejskim atrybut na wizerunku Matki Bożej.
„Wyrazistości nabrał łaciński napis umieszczony na nimbie madonny, będący początkiem wielkanocnej antyfony +Regina Coeli laetare alleluia+. Odsłonięto także spod późniejszych przemalowań pierwotną kolorystykę ramy obrazu oraz dekorujący ją ornament” – powiedział ks. Szymon Tracz.
Obraz przez kilkanaście tygodni pozostanie jeszcze w pracowni konserwatorskiej, aby mógł „odpocząć” i by można było na bieżąco śledzić, czy podjęte przy nim działania przyniosły oczekiwane rezultaty. „W tym czasie zostaną podjęte starania związane z konserwacją ołtarza głównego w kościele parafialnym w Kończycach Małych, aby wizerunek mógł w nim na nowo być bezpiecznie umieszczony” – dodał ks. Tracz.
Prace konserwatorsko-badawcze obrazu prowadziły wspólnie: dziekan wydziału konserwacji i restauracji dzieł sztuki ASP w Krakowie Marta Lempart-Geratowska i Katarzyna Dobrzańska. Trwają one od jesieni ub.r. Konserwacja była możliwa dzięki jej sfinansowaniu przez Śląskiego Konserwatora Zabytków w Katowicach.
Obraz pochodzi z ołtarza głównego kościoła. Kończycka Madonna w prawej ręce dzierży dmuchawiec. Obraz jest wysoki na 175 cm i szeroki na 145,5 cm. Dzieło uważane jest przez specjalistów za jedno z najcenniejszych w polskiej sztuce późnogotyckiej. Zachowane w oryginalnych gniazdach zawiasy świadczą, iż tablica stanowiła pierwotnie część środkową tryptyku.
„Późnogotycki obraz jest prawdopodobnie jedynym na świecie wizerunkiem Maryi z mniszkiem lekarskim” – uważa ks. Szymon Tracz.
Wstępna analiza wizerunku wskazała, iż przy jego powstaniu pracowało przynajmniej dwóch artystów. Pierwszym był zapewne – niezwykle uzdolniony - mistrz kierujący pracownią. To on wykonał niezwykle swobodnie prowadzony rysunek przygotowawczy, dobrze widoczny na zdjęciach rentgenowskich, a następnie zakomponował cały obraz, malując twarze Madonny i Dzieciątka oraz ich ręce. Drugi, nieznacznie słabszy, być może uczeń, na pewno pracował przy postaci anioła z lewej strony podtrzymującego koronę.
Parafia w Kończycach wzmiankowana była w XIV w. W okresie reformacji tamtejszy drewniany kościół przejęli protestanci. W połowie XVII w. wrócił do katolików. W 1713 r. w jego miejscu została wzniesiona murowana świątynia. Samodzielna parafia w Kończycach Małych powstała w 1909 r. 90 lat później miejscowy kościół został ustanowiony lokalnym sanktuarium maryjnym. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ pat/