08.05.2025–06.07.2025

Wielkie dzieła operowe Wolfganga Amadeusza Mozarta „Don Giovanni”, „Wesele Figara”, „Czarodziejski flet” oraz „Uprowadzenie z Seraju” a także koncerty kameralne i oratoryjne – w tym monumentalne Requiem d-moll oraz Msza c-moll - znalazły się w programie tegorocznego 34. Festiwalu Mozartowskiego.
34. Festiwal Mozartowski trwać będzie od 8 maja do 6 lipca 2025 r.
Warszawa po Salzburgu i Wiedniu to trzecie „miasto Mozarta”, ponieważ tu odbywa się wielki festiwal poświęcony temu kompozytorowi. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce. „Tegoroczna edycja odbędzie się w wyjątkowej oprawie proponując szeroki repertuar operowy, koncertowy i oratoryjny. Będzie to genialna muzyka Mozarta w mistrzowskim wykonaniu” – zapowiedziała podczas poniedziałkowej konferencji śpiewaczka operowa, mezzosopranistka Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektorka Warszawskiej Opery Kameralnej, organizatora Festiwalu.
Podczas tegorocznego 34. Festiwalu zostanie przedstawiony niemal kompletny zestaw arcydzieł operowych Mozarta.
Festiwal otworzy premiera „Łaskawości Tytusa” w reżyserii Anny Sroki-Hryń. Jest to historia władającego Rzymem w I wieku n.e. Tytusa Wespazjana. „W mojej interpretacji jest to opowieść o skomplikowanej i delikatnej naturze człowieka. Tito jawi się nie tylko jako cesarz, ale człowiek omylny, z krytycznym nastawieniem wobec siebie” – zaznaczyła podczas konferencji reżyserka. „Nie zmieniają się rządze i namiętności, którym podlegamy jako ludzie. Zmienił się tylko anturaż, a sposoby manipulacji stały się bardziej ukryte i wyrafinowane” – dodała Sroka-Hryń.
Oczekiwanym wydarzeniem jest też „Don Giovanni” w inscenizacji Michała Znanieckiego, której oprawę wizualną przygotował Rafał Olbiński. „Buzują w niej emocje i podświadomość tytułowego bohatera” – zaznacza Alina Ert-Eberdt. Po 240 latach opera o słynnym uwodzicielu wciąż inspiruje inscenizatorów. „Don Giovanni” to opera o jednostce, która dążąc do nieskrępowanej wolności, podważa hierarchię świata.
Nie zabraknie na Festiwalu „Czarodziejskiego fletu”, którego wiedeńska premiera w 1791 r. spotkała się z zachwytem widzów. To utwór „w którym proste piosenki i zwrotkowe arie spotykają się z kunsztowną partią Królowej Nocy” – zauważa krytyk Jacek Marczyński. „Uprowadzenie z seraju” – opera należąca do kanonu mozartowskiego niezbyt spodobała się cesarzowi Józefowi II, który po premierze miał powiedzieć do Mozarta: „To zbyt piękne dla naszych uszu, za wiele nut”, a kompozytor odparł „Akurat tyle, najjaśniejszy panie, ile trzeba”.
Wśród wyjątkowych wydarzeń znajdzie się także koncert „Moje życie z Mozartem” z udziałem Erica-Emmanuela Schmitta. Właściwie będzie to koncertowa wersja książki – jak zaznaczył Adam Banaszak, który poprowadzi Zespół Wokalny WOK i Musicae Antiguae Collegium Varsoviense.
Podczas festiwalu dwukrotnie zabrzmi Requiem d-moll oraz „Mesjasz” Haendla według Mozarta. „Będzie to spotkanie dwóch geniuszy” – skomentował Adam Banaszak.
„Zawsze oczekiwana przez publiczność jest nasza finałowa gala” – podkreśliła Alicja Wegorzewska-Whiskerd. Gala w reżyserii Tomasza Cyza „Mozart Night” zamknie festiwal w Teatrze Polskim. W gali wezmą udział soliści oraz Zespól Wokalny Warszawskiej Opery kameralnej oraz Zespól Instrumentów dawnych Warszawskiej opery kameralnej Musicae Antiguae Collegium Varsoviense. Dyrygować będzie Adam Banaszak.
Szczegółowy program 34. Festiwalu Mozartowskiego jak też organizowanego po raz szósty Mozart Junior Festival znajduje się na stronie Warszawskiej Opery Kameralnej.
Festiwal Mozartowski zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano – i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego – cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdego roku w Warszawie prezentowane są opery kompozytora, a także jego dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne. Spektakle i koncerty odbywają się każdego roku w maju, czerwcu i lipcu w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w innych, zabytkowych obiektach stolicy.
Od 15 października 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Siedziba Opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy. Druga scena – Basen Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej – została otwarta w styczniu 2019 roku. Ta niezobowiązująca przestrzeń, dzięki swojej historycznej funkcji pozwala na realizację oryginalnych przedstawień z zaskakującą scenografią.
34. Festiwal Mozartowski trwać będzie od 8 maja do 6 lipca 2025 r. (PAP)
Anna Bernat
abe/ aszw/