Niestandardowe interpretacje klasycznych dzieł znalazły się w programie III Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Klasyki Światowej „Nowa Klasyka Europy”, który w piątek rozpocznie się w Teatrze im. Jaracza w Łodzi.
Jak podkreślił kurator festiwalu Roman Pawłowski, wszystkie spektakle przygotowane przez sześć zespołów teatralnych z Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Litwy i Szwajcarii to niestandardowe interpretacje klasycznych dzieł, będące połączeniem różnych dziedzin sztuki: teatru, muzyki współczesnej, sztuki wideo, filmu i dokumentu teatralnego.
"Chcemy sprawdzić, co wynika ze spotkania dawnych dzieł z nowoczesnymi technikami i nowymi artystycznymi strategiami" – dodał Pawłowski.
Festiwal zainauguruje spektakl Teatru Vanishing Point z Glasgow (Szkocja) "Wnętrza" w reżyserii Matthew Lentona oparty na motywach klasycznej sztuki Maurice’a Maeterlincka. W trakcie przedstawienia widzowie oddzieleni są od sceny szybą, przez którą – nie słysząc aktorów - obserwują rozwój akcji. Komentuje ją tajemniczy głos lektora, zdradzający, co naprawdę myślą postaci.
Według kuratora festiwalu, na szczególne wyróżnienie zasługują przedstawienia dwóch mistrzów europejskiej reżyserii - Luka Percevala z Belgii i Eimuntasa Nekrosiusa z Litwy.
Wszystkie spektakle przygotowane przez sześć zespołów teatralnych z Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Litwy i Szwajcarii to niestandardowe interpretacje klasycznych dzieł, będące połączeniem różnych dziedzin sztuki: teatru, muzyki współczesnej, sztuki wideo, filmu i dokumentu teatralnego - mówił kurator festiwalu Roman Pawłowski.
Belgijski reżyser w autorski sposób interpretuje „Płatonowa” Antoniego Czechowa. W trakcie jego spektaklu po ułożonym na scenie torze porusza się fortepian, na którym gra jazzowy pianista i wokalista Jens Thomas, komentując na żywo emocje postaci.
Nekrosius – znany z umiejętności przenoszenia na deski teatralne poetyckiej metafory - z zespołem Wileńskiej Akademii Muzyki i Teatru przedstawi "Raj" oparty o ostatnią część "Boskiej Komedii" Dantego.
Eksperymentalne odczytanie klasyki proponuje także Joris Mathieu, który francuską adaptację gombrowiczowskiego "Kosmosu" łączy z takimi zabiegami jak płynąca z offu narracja i projekcje wideo.
Przykładem nowej formuły uprawiania teatru – zdaniem Pawłowskiego – będzie spektakl "Please, continue (Hamlet)". To dzieło holenderskiego artysty sztuk wizualnych Yana Duyvendaka i katalońskiego reżysera Rogera Bernata, jest połączeniem teatru i procesu sądowego z udziałem prawdziwych sędziów, oskarżycieli, obrońców, biegłych sądowych.
Autorką polskiej wersji scenariusza - ma ona formę akt sądowych - jest sędzia Anna Maria Wesołowska. Oprócz niej w projekcie bierze udział m.in. były prokurator krajowy Kazimierz Olejnik, który zasłynął ze skuteczności w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej. Jedynie role Hamleta, Ofelii i Gertrudy odtwarzane są przez aktorów.
Spektakl kończy się wydaniem wyroku. Jak zaznaczył Pawłowski, zależy od przebiegu „procesu”. W dotychczasowych przedstawieniach zapadały zarówno wyroki skazujące jak i uniewinniające Hamleta.
Gospodarz festiwalu – łódzki Teatr im. Jaracza - w ramach imprezy zaprezentuje dwie premiery: "Zwłokę" Durrenmatta w reż. Waldemara Zawodzińskiego oraz "Ich czworo" Zapolskiej w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.
Większość festiwalowych wydarzeń odbywać się będzie w weekendy. Oprócz spektakli zaplanowano spotkania z twórcami i wprowadzenia kuratorskie. Festiwal "Nowa Klasyka Europy" zakończy się 21 listopada. (PAP)
agm/ mhr/