Epoka nowożytna

18.08.2014 aktualizacja 11.08.2016

Muzyka baroku na festiwalu w Leżajsku

Utwory najwybitniejszych twórców epoki baroku, takich jak: Antonio Vivaldi, Jan Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel znajdą się w programie poniedziałkowego koncertu 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku.

W wieczornym koncercie przed festiwalową publicznością w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów wystąpi troje artystów: organista Roman Perucki, sopranistka Magdalena Witczak i skrzypaczka Maria Perucka. Wykonają m.in: „Lascia chio pianga” Georga Friedricha Haendla, „Domine Deus” Antonia Vivaldiego, czy „Bist du bei mir” i „Quia respexit” Jana Sebastiana Bacha.

W programie koncertu znajdą się też kompozycje późniejszych twórców: Josepha Rheinbergera, Cezara Francka, czy Janusza Bieleckiego.

W czasie festiwalu, który rozpoczął się 23 czerwca i potrwa do 25 sierpnia, przewidziano 10 koncertów. Odbywają się one zawsze w poniedziałkowe wieczory w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów. Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest tradycyjnie bezpłatny.

W festiwalu biorą udział głównie polscy muzycy, choć w programie imprezy znalazły się też koncerty artystów z Litwy, Ukrainy i Niemiec. Organiści uczestniczący w festiwalu grają na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.

Tegorocznemu festiwalowi towarzyszy wystawa leżajskich fotografików poświęcona podkarpackiej sztuce sakralnej.

Leżajskie organy uznawane są za jedne z najdoskonalszych w Europie. W kraju porównać je można jedynie z organami oliwskimi i w Kamieniu Pomorskim. Jako jedyne w Polsce są instrumentem czysto mechanicznym, bez udoskonaleń elektronicznych. Mają w sumie 6 tys. piszczałek. Największe z nich mierzą 10,5 m wysokości, natomiast najmniejsze - 5 cm.

Organy tworzą: duży instrument w nawie głównej świątyni i dwa mniejsze - w nawach bocznych. Są one zespolone w jednym chórze muzycznym. Każdy ma jednak oddzielną klawiaturę ręczną i nożną. Podczas koncertu na trzech instrumentach, komunikacja między organistami nie jest łatwa, ponieważ stanowiska gry oddzielone są od siebie filarami chóru. Jednak koncerty na trzech instrumentach odbywają się rzadko.(PAP)

api/ ura/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL