27.12.2024–29.06.2025
Tkaniny uznanego twórcy, zmarłego w 2023 roku prof. Wojciecha Sadleya i korespondujące z nimi prace artystów młodego pokolenia można oglądać na wystawie "Wojciech Sadley. Sacrum i profanum - współczesny dyskurs" otwartej 27 grudnia w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
W nowo zaaranżowanej przestrzeni wystawienniczej Muzeum Włókiennictwa na trzecim piętrze budynku D otwarto wystawę, która prezentuje dzieła jednego z najbardziej znanych przedstawicieli polskiej szkoły tkaniny Wojciecha Sadleya i korespondujące z nimi prace artystów młodego pokolenia, zaproszonych do udziału w tym artystycznym dialogu przez profesora łódzkiej ASP Łukasza Ogórka.
"Prof. Wojciech Sadley odegrał ogromną rolę w kształtowaniu nowego języka tkaniny. Należał do pokolenia stojącego na czele rewolucji, która wyznaczała nowe drogi rozwoju tego medium. Przez lata pracy dydaktycznej Sadley wykształcił kilka pokoleń twórców, których uczył za pomocą materialności wyrażać to, co transcendentne. W jego praktyce artystycznej te dwie sfery przenikały się, dając wielowymiarowy obraz rzeczywistości" – wyjaśniła główna kuratorka Muzeum Włókiennictwa w Łodzi Marta Kowalewska.
W opinii realizatorów wystawa jest płaszczyzną międzypokoleniowego dialogu pomiędzy sztuką zmarłego w 2023 r. Sadleya a artystami i artystkami będącymi na początku swojej drogi twórczej. Rozmowa odbywa się na poziomie interpretacji i inspiracji pracami uznanego twórcy. Młodzi twórcy próbują też odkrywać powiązania między tym, co materialne, i tym, co duchowe, między sferami sacrum i profanum. Wojciech Sadley widział te dwie sfery łącznie; w jego sztuce sacrum i profanum przenikały się i uzupełniały, tworząc spójny, pełny obraz człowieczeństwa.
Współtwórcami ekspozycji są studentki i studenci z Pracowni Multimediów Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi: Borys Górski, Julia Klimek, Anna Nowak, Mateusz Pecyna, Magdalena Skotnicka. Ich prace mają różne formy - projekcji, animacji 3D, performansu i dźwięku. Wchodząc w dialog ze sztuką Sadleya, podejmują tematy związane z momentem przejścia, granicą pomiędzy śmiertelnością a nieskończonością, rozpadem i odrodzeniem, sacrum i profanum. W ich twórczości pojawiają się również nowe konteksty, narzucone przez wszechogarniającą cyfryzację.
Wojciech Sadley urodził się 3 kwietnia 1932 r. w Lublinie. W latach 1944-1946 uczył się w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku w Lublinie. Skończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie: na Wydziale Architektury Wnętrz (1949-1953) oraz na Wydziale Malarstwa (1954-1959).
Od 1968 r. pracował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Początkowo prowadził zajęcia dydaktyczne w zakresie struktur przestrzennych w pracowni prof. Anny Śledziewskiej. W 1973 r. został kierownikiem Katedry Specjalizacji Dodatkowej (Pracownia Tkaniny Eksperymentalnej), a w 1975 r. został powołany na stanowisko kierownika Katedry Tkaniny. W 1983 r. otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1993 - tytuł profesora zwyczajnego.
W latach 1988-1992 prowadził także pracownię malarstwa na Wydziale Artystyczno–Pedagogicznym Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W 1962, 1965, 1967, 1969, 1971 i 1973 roku brał udział w Międzynarodowych Biennale Tkaniny w Lozannie. Wystawiał swoje prace w wielu krajach świata, jego dzieła znajdują się w zbiorach czołowych muzeów europejskich i amerykańskich, a także w licznych kolekcjach prywatnych na całym świecie. Jest twórcą dzieł wykonanych w wielu technikach warsztatowych. W jego twórczości obecne jest m.in. malarstwo sztalugowe i ścienne, malarstwo na jedwabiu, rysunek, grafika warsztatowa, collage, ceramika, witraż, gobelin, dzieła przestrzenne, tkaniny wykonane w technice własnej. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień.
Prof. Sadley zmarł 5 października 2023 r.
Wystawę, którą w łódzkim Muzeum Włókiennictwa będzie można oglądać do końca czerwca, sfinansowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy.(PAP)
agm/ malk/