Dziesięć tysięcy uczniów wzięło w tym roku udział w lekcjach muzealnych zorganizowanych przez Państwowe Muzeum na Majdanku w Lublinie. Oprócz tego – w ramach edukacji historycznej – zrealizowano szereg warsztatów, spotkań, seminariów i konkursów.
Państwowe Muzeum na Majdanku to pierwsze w Polsce muzeum martyrologiczne, w którym edukacja historyczna realizowana jest w oparciu o koncepcję pedagogiki pamięci. Jej celem jest zachęcenie uczniów oraz osób dorosłych do podejmowania samodzielnych aktywności, służących zdobywaniu wiedzy o II wojnie światowej i Holokauście.
"Odbiorcy, wykorzystując możliwość konfrontacji z autentycznym miejscem, dokumentem lub artefaktem, rozwijają umiejętności krytycznego i historycznego myślenia, a także zdolności do empatii. Realizuje się to poprzez udział w zajęciach edukacyjnych połączonych ze zwiedzaniem terenu byłego obozu oraz uczestnictwo w seminariach, projektach czy warsztatach” – zaznaczyła rzecznik muzeum na Majdanku Agnieszka Kowalczyk-Nowak.
Pracownicy Działu Edukacji PMM zorganizowali w 2021 r. szereg wydarzeń, a także spotkań dla młodzieży szkolnej, dorosłych i grup zagrożonych wykluczeniem. W ramach pandemicznego wsparcia dla nauczycieli przygotowano ofertę edukacyjną dostosowaną do zajęć online, w których uczestniczyło niemal 5 tys. uczniów z całej Polski i 240 wolontariuszy z Niemiec.
"Bezpłatny dostęp do wirtualnych lekcji muzealnych w języku polskim, niemieckim i angielskim okazał się niezwykle pomocny i potrzebny odbiorcom, dla których wizyta w muzeum oraz poznanie historii Majdanka były, ze względów finansowych lub lokalizacyjnych, trudne do zrealizowania. Tego rodzaju zajęcia przeprowadzili także pracownicy oddziałów PMM – Muzeum i Miejsca Pamięci w Bełżcu (dla ponad 1600 uczniów) oraz Muzeum i Miejsca Pamięci w Sobiborze (dla blisko 850 uczniów)” - podała rzeczniczka.
W stacjonarnych wizytach muzealnych na terenie tych trzech miejsc pamięci wzięło udział blisko 2,5 tys. chętnych z Polski i zagranicy, którzy uczestniczyli w projektach przygotowanych w oparciu o obozowe artefakty, teksty źródłowe oraz relacje byłych więźniów.
Na zorganizowany w pierwszej połowie roku krajowy konkurs plastyczny na ilustracje do wybranych fragmentów dziennika byłej więźniarki Majdanka Jadwigi Ankiewicz zostało nadesłanych prawie 200 prac uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nagrodzone i wyróżnione spośród nich zostały zaprezentowane podczas wernisażu, a także stały się częścią wystawy czasowej. Jak podkreśliła Kowalczyk-Nowak, dużym zainteresowaniem cieszyły się też zajęcia dla osób z niepełnosprawnościami.
"Uczestnicy zapoznawali się z historią miejsca za pośrednictwem pomocy dydaktycznych, takich jak: kopie obozowych artefaktów, modele 3D pomników, mapy tyflograficzne oraz fragmenty dziennika byłej więźniarki Jadwigi Ankiewicz udostępnione w wersji brajlowskiej” – wyjaśniła rzeczniczka.
W Muzeum i Miejscu Pamięci w Sobiborze zorganizowano w tym roku międzynarodowe seminarium „Od pamięci miejsc do pedagogiki pamięci”, w czasie którego uczestnicy z Holandii, Niemiec, Słowacji i Polski zapoznali się z potencjałem dydaktycznym nowej wystawy poświęconej historii byłego niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady w Sobiborze. „Podstawowym celem spotkania było porównanie pedagogicznych doświadczeń, refleksja nad współczesnym funkcjonowaniem pamięci zbiorowej i kulturowej, a także sugestie dotyczące kształcenia w miejscach pamięci II wojny światowej” – powiedziała Kowalczyk-Nowak.
Niemiecki obóz koncentracyjny na Majdanku istniał od października 1941 r. do lipca 1944 r. Spośród prawdopodobnie 150 tys. osób, które przeszły przez Majdanek, na skutek głodu, chorób, pracy ponad siły, a także w egzekucjach i komorach gazowych życie straciło tu około 80 tys. osób. 60 tys. z nich to byli Żydzi przywożeni do obozu z całej Europy. Na Majdanek trafiali też więźniowie polityczni, kryminalni, świadkowie Jehowy, homoseksualiści, jeńcy wojenni, ludzie ujęci podczas łapanek, wysiedleń i pacyfikacji.(PAP)
Autorka: Gabriela Bogaczyk
gab/ mhr/