Komisja Wspólna Rządu i Mniejszości Narodowych zwróciła się do MEN o uwzględnienie w darmowym podręczniku dla pierwszoklasistów treści uwrażliwiających na wielokulturowość i mniejszości narodowe i etniczne. Według MEN treści te powinny być w podręczniku ujęte.
Pod przyjętym w marcu stanowiskiem Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, skierowanym do Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), podpisali się dwaj współprzewodniczący tej komisji – sekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji Stanisław Huskowski oraz Rafał Bartek z mniejszości niemieckiej. Komisja zwróciła w piśmie uwagę na potrzebę umieszczenia w podręczniku „treści uwrażliwiających młodych odbiorców na kwestie wielokulturowości i współistnienia w Rzeczypospolitej Polskiej mniejszości narodowych i etnicznych w rzeczywistości szkolnej, społecznej i kulturowej”.
Sygnatariusze podkreślili, że „budowanie wzajemnego zrozumienia i akceptacji zaczyna się od budowania świadomości w początkowej fazie nabywania umiejętności społecznych”. Dlatego też - ich zdaniem - „problematyka mniejszości narodowych i etnicznych oraz wielokulturowości (...) powinna być wyraźnie zaznaczona w podręczniku dla najmłodszego pokolenia obywateli polskich”, a sam podręcznik „powinien czerpać z najlepszych tradycji Rzeczypospolitej Polskiej, jako państwa wielokulturowego, tolerancyjnego i sprzyjającego wzajemnemu zrozumieniu wszystkich obywateli naszego kraju niezależnie od narodowości i pochodzenia etnicznego". "Nowy podręcznik winien sprzyjać poznaniu różnych kultur i szacunkowi do nich” - uznała Komisja.
Bartek w rozmowie z PAP w środę wyjaśnił, że komisja od lat zwraca uwagę, iż wiedza o mniejszościach w edukacji powszechnej jest uwzględniana w dość niewielkim stopniu. Dodał jednak, że póki nauczyciele mogli wybierać wśród różnych podręczników, to była szansa, że choć część z nich wybierała książki uwzględniające takie treści. „Teraz takiego wyboru nie będzie i jeśli kwestia wielokulturowości nie zostanie ujęta we wspólnym podręczniku, to w ogóle zniknie z etapu wczesnej edukacji” – dodał.
Rzecznik MEN Joanna Dębek w rozmowie z PAP w środę poinformowała, że dotychczas stanowisko Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych do ministerstwa edukacji nie dotarła. Zapewniła jednak, że MEN podejmie działania, by w opracowywanym podręczniku znalazły się treści dotyczące wielokulturowości. „Zdajemy sobie sprawę z wagi takich treści i zapewne będą one w jakimś stopniu w podręczniku uwzględnione” – dodała Dębek.
Przygotowanie darmowego podręcznika dla uczniów, którzy 1 września tego roku rozpoczną naukę w I klasach szkoły podstawowej, zapowiedzieli premier Donald Tusk i minister edukacji na konferencji prasowej 10 stycznia. W lutym minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska poinformowała, że za przygotowanie podręcznika będzie odpowiedzialny Ośrodek Rozwoju Edukacji, instytucja podległa MEN.
21 lutego Sejm znowelizował ustawę o systemie oświaty, która otworzyła formalną drogę do przygotowania bezpłatnych podręczników dla najmłodszych uczniów. Zapisano w niej, że minister edukacji może zlecić opracowanie i wydanie podręcznika lub jego części. Analogiczne prawo będzie miał minister kultury, o ile podręcznik ma dotyczyć nauki w szkołach artystycznych. Nowelizacja wejdzie w życie w sobotę 22 marca.
Komisja Wspólna Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych działa od 2005 r. To organ opiniodawczy i doradczy premiera. Tworzą ją przedstawiciele administracji rządowej i mniejszości: narodowych - białoruskiej, czeskiej, litewskiej, niemieckiej, ormiańskiej, rosyjskiej, słowackiej, ukraińskiej, żydowskiej oraz etnicznych - karaimskiej, łemkowskiej, romskiej i tatarskiej, a także społeczności kaszubskiej posługującej się językiem regionalnym. (PAP)
kat/ abe/ gma/