Ponad 400 tys. uczniów III klas z ponad 7 tys. gimnazjów w całym kraju rozwiązywało we wtorek testy sprawdzające ich wiedzę humanistyczną. Jest to pierwsza z trzech części obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. W środę uczniowie będą mieli drugą część egzaminu - testy z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, w czwartek trzecią - testy ze znajomości języka obcego.
Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania i zdaje egzamin gimnazjalny w nowej formule - po raz pierwszy wyodrębnione zostały zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.
Egzamin z wiedzy humanistycznej rozpoczął się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie (mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie była przerwa, po której przystąpili do bloku zadań z języka polskiego (ta część egzaminu trwała półtorej godziny). Uczniowie z dysfunkcjami mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków. Jak poinformowała PAP rzeczniczka Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mariola Konopka, wtorkowy egzamin przebiegł spokojnie, wszystko odbyło się zgodnie z procedurami.
W teście z historii i wiedzy o społeczeństwie do rozwiązania były 24 zadania, wszystkie były zadaniami zamkniętymi. Dotyczyły one m.in. początków rolnictwa, Zjazdu Gnieźnieńskiego, zaborów, dokonań Marii Skłodowskiej-Curie oraz zadań Trybunału Konstytucyjnego. Gimnazjaliści musieli się też wykazać m.in. umiejętnością posługiwania się mapami historycznymi, odczytywania informacji z drzewa genealogicznego i wykresu kołowego, a także rozpoznawania stylów architektonicznych.
Uczniowie w całym kraju pisali takie same testy. Prace zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Od tego roku prace egzaminacyjne będą ocenione w sposób holistyczny (całościowy), a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu nie będą brane pod uwagę wszystkie czynności, jakie uczeń podjął podczas rozwiązywania zadania, tylko jego sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.
W teście z polskiego gimnazjaliści mieli do rozwiązania 20 zadań zamkniętych, czyli takich gdzie należy wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych. Odnosiły się one m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu "Zemsty", w którym Papkin stara się nakłonić Podstolinę do małżeństwa z Cześnikiem. Zadania odnosiły się też m.in. do fragmentu "Obrachunków Fredrowskich" Tadeusza Boya-Żeleńskiego na temat "Zemsty" wystawionej w Teatrze Rozmaitości przez Juliusza Osterwę. Część zadań wiązała się z bajką Ignacego Krasickiego "Podróżny" i tekstem prof. Jana Miodka na temat funkcjonowania zapożyczeń w polszczyźnie. Gimnazjaliści mieli też napisać rozprawkę na temat "Literatura pozwala lepiej poznawać i zrozumieć minione wieki".
W teście z historii i wiedzy o społeczeństwie do rozwiązania były 24 zadania, wszystkie były zadaniami zamkniętymi. Dotyczyły one m.in. początków rolnictwa, Zjazdu Gnieźnieńskiego, zaborów, dokonań Marii Skłodowskiej-Curie oraz zadań Trybunału Konstytucyjnego. Gimnazjaliści musieli się też wykazać m.in. umiejętnością posługiwania się mapami historycznymi, odczytywania informacji z drzewa genealogicznego i wykresu kołowego, a także rozpoznawania stylów architektonicznych.
Gimnazjaliści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP, za dużo łatwiejszy uznali test z języka polskiego niż z historii i WOS. Uczniowie mówili, że nie spodziewali się, że na teście z historii i WOS pytania będą dotyczyły tak wielu epok, oczekiwali, że tematem przewodnim będzie jedna epoka. Mówili także, że rozwiązanie zadań wymagało dobrej znajomości dat i chronologii. Przyznawali, że mieli z tym problemy.
Arkusze obu testów rozwiązywanych we wtorek na egzaminie z wiedzy humanistycznej są dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w kwietniowym terminie, to będzie go pisać 4, 5 i 6 czerwca.
Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie. (PAP)
dsr/ hes/ gma/