Wypracowanie metod pracy z uczniami to jedno z zadań II Kongresu Dydaktyki Polonistycznej w Katowicach. "Na internet się nie obrażamy, ale chcemy, by korzystanie z niego nie było zwykłym ściąganiem" - powiedziała w środę prof. Ewa Jaskóła z Uniwersytetu Śląskiego.
II Kongres Dydaktyki Polonistycznej "Edukacja polonistyczne jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki" potrwa od środy do soboty. Uczestniczą w nim nauczyciele i pracownicy naukowi z całego kraju.
Zadaniem zaplanowanego na cztery dni Kongresu będzie m.in. ocena umiejętności językowych młodych ludzi "w wypracowaniach i na ulicy (tzw. język skrótowy)", analiza sposobów komunikowania się pomiędzy uczniami m.in. w internecie. Eksperci i nauczyciele będą również wypracowywali "drogi/metody" pracy w szkole.
Kierownik katedry dydaktyki języka i literatury polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach prof. Ewa Jaskóła powiedziała w środę, w dniu inauguracji Kongresu, że należy pokazać jak nauczyciel języka polskiego "właściwie kształtuje, z jednej strony świadomość kulturową, z drugiej - świadomość językową".
"+Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie+ - nie myśmy to wymyślili tylko Jan Zamoyski dawno, dawno temu. I to jest ciągle aktualne" - podkreśliła prof. Jaskóła.
Odnosząc się do tegorocznego hasła kongresowego wskazała, że "powszechność" należy rozumieć m.in. jako "podstawę wychowania i zachowania" oraz znajomości w szczególności kultury, literatury. "Elitarność" - to przede wszystkim wskazanie, by komunikować się "w sposób elegancki". "Chodzi o to byśmy się komunikowali w sposób poprawny, ładny, elegancki. Ta elitarność to jest właśnie +elegancja+" - dodała ekspert.
"Mamy świadomość tego, że obecny uczeń szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, to jest troszkę inny człowiek niż ten sprzed 20 lat. Bardzo chcemy jednak zwrócić uwagę, że ta odmienność nie oznacza wcale, że ten uczeń jest gorszy. On jest inny, jego umiejętności są odmienne" - powiedziała i dodała, że należy "pokazać, że do dobrej komunikacji potrzebne jest rozwijanie: i myślenia i mówienia".
Zdaniem kierownik katedry dydaktyki języka i literatury polskiej Uniwersytetu Śląskiego wpływ na umiejętności językowe uczniów ma m.in. internet, ale "nie można się na internet obrażać". "My się na internet nie obrażamy, bo w tym momencie obrazilibyśmy się na rozwój cywilizacji" - powiedziała.
Prof. Jaskóła zapytana czy podoba się jej m.in. słowo "lajkować", odpowiedziała, że nie. Dodała jednak, że ma świadomość, że jest to jedno z tych słów, które "zbliża młodzież z całego świata".
Wskazała, że podsumowaniem Kongresu i prac ekspertów z nauczycielami będzie diagnoza, która ma wskazać metody pracy z uczniami. "Będziemy mówić o tym cywilizacyjnym i cyfrowym skoku oraz o tym, co z tego wynika dla dydaktyki polonistycznej. Przecież uczeń z tej cywilizacji cyfrowej korzysta, dlatego należy pokazać, co trzeba zrobić, żeby to jego korzystanie nie było zwykłym ściąganiem, tylko żeby było czymś co będzie ucznia wzbogacało" - powiedziała.
Organizatorami II Kongresu są m.in. Uniwersytet Śląski, Komitet Nauk o Literaturze PAN, Komitet Językoznawstwa PAN. Udział w nim weźmie ponad 200 nauczycieli i pracowników naukowych z całego kraju.
Uczestnicy omawiać będą m.in. problemy edukacji humanistycznej, aksjologicznej i estetycznej w kontekście przemian społeczno-cywilizacyjno-kulturowych oraz "dialogu rozumianego jako nadrzędna kategoria (po)rozumienia we współczesnym świecie".
Wśród tematów obrad znalazły się m.in. "Jak przywrócić fascynację lekturą?", "Kim jest i jaki jest współczesny nauczyciel polonista?", "Jak uczyć interpretacji tekstów literackich", "Jak ciekawie, żywo i skutecznie uczyć o języku ojczystym?", "Egzaminy: stan obecny, perspektywy, dążenia", "Uczeń w roli czytelnika", "Zwrot cyfrowy w edukacji polonistycznej".
I Kongres Dydaktyki Polonistycznej zorganizowano w Krakowie w listopadzie 2013 roku. Wskazano wówczas - jak przypomnieli organizatorzy tegorocznego Kongresu - na złożoność problematyki współczesnej edukacji humanistycznej, zainspirowano m.in. do podejmowania "dyskusji przedstawicieli różnych środowisk nad potrzebami i oczekiwaniami uczniów, nauczycieli, rodziców, pracodawców". (PAP)
ktp/ agz/