Na Litwie rozpoczęła się kampania promująca polskie uczelnie. Tegoroczne działania prowadzone przez Instytut Polski w Wilnie we współpracy z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej skupiają się na prezentacji polskich uczelni artystycznych.
W ramach tej kampanii w Wilnie pojawiło się ponad 30 wielkoformatowych plakatów reklamowych. Reklamowe wkładki o studiach i karierze w Polsce ukażą się w litewskich czasopismach oraz w sieciach społecznościowych.
„Dzięki temu będziemy mogli dotrzeć do każdego zakątka Litwy” - powiedział we wtorek PAP dyrektor Instytutu Polskiego w Wilnie Marcin Łapczyński.
Studia w Polsce będą też promowane podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Studenckich Szobles, który rozpocznie się pod koniec lutego. „W ramach festiwalu wykładowcy kierunków artystycznych polskich uczelni dzielić się będą swoją wiedzą i doświadczeniem ze studentami Litewskiej Akademii Muzycznej i Teatralnej oraz wszystkimi zainteresowanymi polską kinematografią” - mówi Łapczyński.
Instytut Polski w Wilnie we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a w szczególności z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej od kilku lat promuje na Litwie studia w Polsce. Co roku kampania odbywa się pod innymi hasłami i jest inaczej sprofilowana. W latach poprzednich promowane były m.in. studia na kierunkach grafiki, animacji i gier komputerowych, a także studia na uczelniach technicznych.
„W tym roku postawiliśmy na studia na uczelniach artystycznych. Jest to obszar jeszcze nie do końca odkryty na Litwie, a trzeba przyznać, że polskie uczelnie artystyczne i ich absolwenci należą do najlepszych na świecie” - wskazuje dyrektor Instytutu.
Łapczyński przypomina, że dla osób z dużym potencjałem kreatywności jest w Polsce kilkadziesiąt kierunków studiów na akademiach sztuk pięknych, muzycznych, w szkołach teatralnych i filmowych, a także na uczelniach interdyscyplinarnych. Absolwenci polskich uczelni artystycznych z powodzeniem znajdują zatrudnienie jako projektanci mody, twórcy gier komputerowych i grafiki użytkowej, występują w najlepszych salach muzycznych i teatralnych świata.
Nieprzypadkowo kampania reklamowa polskich uczelni na Litwie odbywa się w lutym. „Początek roku to okres, w którym młodzież zaczyna intensywniej poszukiwać możliwości kontynuacji nauki: czyta poradniki, odwiedza targi edukacyjne, poszukuje informacji o rekrutacji w internecie” - mówi Łapczyński.
Według różnych danych szacuje się, że w Polsce studiuje obecnie ponad 900 osób z Litwy. „Biorąc pod uwagę skalę kraju (Litwy), jest to dobry wynik, plasujący się w pierwszej dziesiątce” - dodał Marcin Łapczyński i wyraził nadzieję, że „dzięki naszej kampanii studentów pochodzących z Litwy na polskich uczelniach będzie więcej”.
Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)
aki/ az/ mc/