Prawie 200 szkół podstawowych w całym kraju zostanie objętych projektem Dostępna szkoła – zapowiedziała w piątek w Rzeszowie wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Dodała, że budżet programu został zwiększony i wynosi obecnie 130 mln zł.
Projekt Dostępna szkoła jest częścią rządowego programu Dostępność Plus. Projekt, który realizuje m.in. Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (RARR) polega na opracowaniu modelu Dostępnej szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 35 organów prowadzących szkoły podstawowe w całej Polsce. Bliźniaczy projekt jest realizowany przez Fundację Fundusz Współpracy w Warszawie.
W piątek w siedzibie RARR w Rzeszowie odbyło się podpisanie umowy z burmistrzem Dubiecka, który otrzymał grant w kwocie 1,3 mln zł na wdrożenie projektu w trzech szkołach na terenie gminy.
Obecna podczas uroczystości Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że wszystkie dzieci zasługują na równe szanse. „Szkoły to miejsca, gdzie dziecko zdobywa wiedzę, uczy się postaw i nawiązuje relacje z rówieśnikami. Aby szkoły były gotowe na przyjęcie uczniów ze specjalnymi potrzebami, muszą stać się prawdziwie dostępnymi. Temu właśnie służy projekt Dostępna szkoła” – podkreśliła.
Wiceminister dodała, że zwiększony został budżet projektu o 30 mln zł, obecnie to prawie 130 mln zł. „Dzięki zwiększeniu puli inwestycje w dostępność będą możliwe w prawie 200 szkołach podstawowych w całej Polsce” – powiedziała.
Jarosińska-Jedynak przypomniała, że rządowy program Dostępność Plus, za który odpowiada, jest realizowany od ponad 3 lat, jego budżet wynosi ponad 23 mld zł. „W tym okresie udało nam się zrealizować ponad 100 różnych inicjatyw w bardzo wielu obszarach. Poczynając od działań architektonicznych, infrastrukturalnych poprzez działania edukacyjne, w obszarze cyfrowym czy w obszarze rozwoju kultury i turystyki” – dodała.
Zaznaczyła, że program Dostępność Plus jest skierowany przede wszystkim do osób z niepełnosprawnościami i do seniorów.
Wiceminister podkreśliła, że w ramach projektu Dostępna szkoła wypracowane mają być takie rozwiązania, które będą realizowane również w nowej perspektywie finansowej 2021-2027. „Ten pilotaż, który realizowany jest obecnie, ma wypracować model dostępnej szkoły. Ma pokazać, w jaki sposób pokonywać bariery, ale nie tylko bariery architektoniczne, które napotykają dzieci, przekraczając próg szkoły, ale również te bariery związane z uczeniem się, z przebywaniem z rówieśnikami i z budowaniem postaw” – stwierdziła Jarosińska-Jedynak.
Burmistrz Dubiecka Jacek Grzegorzak powiedział, że w ramach projektu, który będzie realizował, nie tylko architektura jest ważna, ale również tzw. działania miękkie. „Dlatego w naszym projekcie też jest położony na to nacisk i przeznaczyliśmy na nie odpowiednie środki” – dodał.
W ramach projektu o wartości 1,3 mln zł, który będzie realizowany w trzech szkołach podstawowych na terenie gminy zostaną zrealizowane takie inwestycje jak: budowa pochylni na wózki, wymiana nawierzchni w sali gimnastycznej, budowa miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. W niektórych szkołach dostosowane będą też łazienki dla osób niepełnosprawnych.
Rządowy Program Dostępność Plus, w ramach którego realizowany jest projekt Dostępna szkoła, to pierwszy w Europie tak szeroko zakrojony program inwestycyjny dla dostępności przestrzeni publicznej. Zakłada on między innymi likwidację barier architektonicznych, czytelne strony internetowe czy łatwiejszy dostęp do szpitali i szkół.
Projekt Dostępna szkoła jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój. Zakończenie projektu ma nastąpić w 2023 r. (PAP)
Autor: Wojciech Huk
huk/ skr/