Jednym z wniosków, które pojawiają się w czasie „okrągłych stołów edukacji” jest to, że nauczyciel powinien być mistrzem – powiedziała w piątek w Jasionce wiceminister edukacji narodowej Marzena Machałek. Żadne technologie nie zastąpią nauczyciela, o tym mówili m.in. uczniowie – dodała.
W piątek w podrzeszowskiej Jasionce odbył się Wojewódzki Okrągły Stół Edukacji, udział w nim wzięła m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Marzena Machałek.
Na konferencji prasowej przypomniała, że rząd przeprowadził bardzo istotną reformę edukacji zarówno struktury szkoły jak i programową. „Była to reforma bardzo potrzebna, należało odbudować liceum ogólnokształcące, uspójnić system wychowania, jeśli chodzi o szkołę podstawową. To była trudna operacja” – dodała.
Zdaniem Machałek "okrągłe stoły edukacji" to bardzo ważne dyskusje, w którym wypowiadają się nie tylko nauczyciele i dyrektorzy, ale też eksperci i rodzice. „Wszystkich łączy wielkie zatroskanie o jakość, szkołę, o edukację. Wnioski są bardzo interesujące, a jednym z nich jest to, że nauczyciel powinien być mistrzem. Żadne technologie nie zastąpią nauczyciele, o tym mówili m.in. uczniowie” – powiedziała wiceminister, która wzięła już udział w kilku okrągłych stołach.
Zwróciła uwagę, że podczas każdej dyskusji, w której brała udział, podnoszona była kwestia przygotowania nauczycieli do zawodu oraz jego prestiżu.
„Te głosy dowodzą, że coś musimy z tym zrobić. Jest tylko kwestia rozwiązań, na które muszą się zgodzić związki zawodowe. Bo trochę inaczej to widzą nauczyciele, rodzice, eksperci, ale w gruncie rzeczy to się sprowadza do tego, że nauczyciel powinien być dobrze przygotowany do zawodu. Nauczycielami powinni zostawać najlepsi absolwenci uczelni. Z tym się oczywiście wiąże wynagrodzenie” – podkreśliła.
Wiceminister powiedziała, że konieczna jest zmiana w procesie kształcenia nauczycieli, aby mieli większe możliwości zdobycia praktycznych umiejętności pracy z uczniem. „Trzeba też stworzyć system motywowania i wspierania nauczycieli” – dodała.
Inną kwestią, która jest zawsze podnoszona w czasie dyskusji o edukacji jest tzw. kształcenie do wartości. Wiceminister wyjaśniła, że chodzi o takie kwestie jak etyka, wiarygodność, rzetelność, otwartość na drugiego człowieka. „Te kwestie wynikają z wartości i na nie uwagą zwracają m.in. pracodawcy. Szkoła to jest budowanie człowieka, a nie tylko kształcenie umiejętności. To musi być oparte na wartościach” – zaznaczyła.
Zdaniem Machałek dyskusje, które toczą się w czasie okrągłych stołów edukacji będą miały przełożenie na zmiany w systemie szkolnym już w następnej kadencji.
Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart powiedziała z kolei, że w rozmowach w Jasionce udział biorą nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie, samorządowcy oraz przedstawiciele organizacji społecznych, które prowadzą własne szkoły. „Rozmawiamy o tym, jaka jest rola nauczyciela w systemie edukacji, ucznia i rodziców. Chcemy rozmawiać o nowoczesnej szkole i jakości edukacji” – dodała.
Obecna na konferencji Podkarpacki Kurator Oświaty Małgorzata Rauch zaznaczyła, że w dyskusji udział wzięło w sumie 60 osób, które reprezentowały wszystkie środowiska edukacyjne.
"Głosy, które pojawiają się w czasie tej dyskusji dotyczą przede wszystkim nauczyciela, który jest jednym z najważniejszych i kluczowych parametrów procesu edukacyjnego. Sądzę, że te obserwacje i wnioski z naszej dyskusji na pewno pomogą w kształtowaniu systemu edukacyjnego ogólnonarodowego” – powiedziała kurator. (PAP)
autor: Wojciech Huk
huk/ mhr/