Zadaniem szkół jest przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji; polscy uczniowie omawiają m.in. różnice między patriotyzmem i nacjonalizmem - podkreśliła Małgorzata Trześniewska z MEN na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.
Cele kształcenia i treści nauczania, a także zadania wychowawcze szkoły określane są w Polsce w dokumencie zwanym podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego - przypomniała w środę w Warszawie na jubileuszowym 50. posiedzeniu komisji Małgorzata Trześniewska, starszy specjalista w Departamencie Jakości Edukacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
"Postawa programowa, która obowiązuje w szkołach od 1 września 2009 r., kładzie duży nacisk na kształtowanie postaw obywatelskich, postaw poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, ale także innych kultur i tradycji. Zadaniem szkoły jest przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji" - mówiła przedstawicielka MEN.
Podręczniki dopuszczane przez ministra do użytku szkolnego muszą być zgodne z podstawą programową. "Treści dotyczące mniejszości narodowych i etnicznych uwzględniane są w postawie programowej na każdym etapie edukacyjnym w nauczaniu przedmiotów takich, jak język polski, wiedza o społeczeństwie, historia, historia i społeczeństwo, geografia, wiedza o kulturze. Natomiast konkretnie zagadnienie sytuacji mniejszości narodowych i etnicznych po 1945 roku omawiane jest na zajęciach historii, historii i społeczeństwa oraz wiedzy o społeczeństwie" - wymieniała Trześniewska.
"Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, czyli drugiego etapu edukacyjnego, na lekcjach poświęconych ojczyźnie i małej ojczyźnie poznają mniejszości narodowe i etniczne żyjące w Polsce oraz ich kultury i tradycje. Ten przedmiot na drugim etapie edukacyjnym to jest wprowadzenie do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum" - przypomniała.
Tematyka mniejszości narodowych i etnicznych poruszana jest także na zajęciach wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum. "Wówczas uczniowie zapoznają się także z prawami przysługującymi mniejszościom. Podejmowany jest temat przeciwdziałania wszelkim formom nietolerancji. Uczniowie omawiają, analizują stereotypy, w tym stereotypy narodowościowe i uprzedzenia wobec innych grup czy narodowości. Omawiają też temat podziału na +swoich i obcych+, rozróżniają, wyjaśniają różnice między pojęciem patriotyzmu a nacjonalizmu i szowinizmu" - mówiła Trześniewska.
Jak dodała, zagadnienia te pogłębiane są na zajęciach wiedzy o społeczeństwie w szkołach ponadgimnazjalnych, gdzie uczniowie poznają m.in. możliwości działania w organizacjach zwalczających wszelkie przejawy dyskryminacji. "Analizowane są przejawy ksenofobii, szowinizmu, antysemityzmu, rasizmu. Uczniowie poznają także system ochrony praw człowieka, analizują przykłady łamania praw mniejszości narodowych, etnicznych i w ogóle łamania praw człowieka" - opowiadała.
"Jeśli chodzi o historię w gimnazjum to zakres, który pozostaje przedmiotem naszych rozważań, nie jest ujęty na tym etapie edukacyjnym, ponieważ historia w gimnazjum to są czasy od najdawniejszych do 1918 roku" - przypomniała Trześniewska.
"Historia najnowsza, czyli od 1918 roku, to są zagadnienia omawiane w szkołach ponadgimnazjalnych. Wówczas w ramach omawiania historii powojennej Polski treści dotyczące mniejszości narodowych, jak przesiedlenia ludności po II wojnie światowej, akcja +Wisła+ czy konsekwencje roku 1968, są omawiane" - dodała.(PAP)
jp/ dsr/ agz/