Trzy ścieżki dydaktyczne przybliżające m.in. historię kina i dorobek polskiej kinematografii wystawy czasowe oraz programy edukacyjne składają się na zaprezentowaną we wtorek koncepcję działalności Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
Powołane i prowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz łódzki magistrat Narodowe Centrum Kultury Filmowej (NCKF) działalność rozpoczęło z początkiem obecnego roku na terenie EC1 - Łódź Miasto Kultury - kompleksu dawnej elektrociepłowni zamienionego w obiekt o funkcjach edukacyjno-kulturalnych.
Pierwszym etapem funkcjonowania instytucji było stworzenie koncepcji działania. We wtorek we wnętrzach EC1 przedstawił ją dyrektor NCKF dr hab. Rafał Syska. "Jako narodowa instytucja związana z kinem zamierzamy stworzyć miejsce, w którym będzie biło serce upowszechniania sztuki audiowizualnej w ogólnopolskiej skali. Chcemy przywrócić Łodzi centralną pozycję na filmowej mapie Polski" - powiedział.
Przedstawiając szczegóły programu funkcjonalnego wyjaśnił, że jego najważniejszymi elementami będą: ścieżki dydaktyczne, na które mają składać się trzy wystawy stałe; programy edukacyjne poznawania i rozpowszechniania kultury filmowej; wystawy czasowe oraz projekty specjalistyczne.
Dyrektor NCKF dr hab. Rafał Syska: Nowoczesne, multimedialne wystawy wchodzące w skład ścieżek dydaktycznych będą wędrówką po historii kina i technice stosowanej w kinematografii. Ścieżka "Mechaniczne oko" poprzez stare maszyny optyczne będzie opowieścią o prehistorii kina. Ekspozycja "Kino Polonia" będzie poświęcona dorobkowi polskiej kinematografii, a "Materia Kina" w bardzo interaktywny sposób przedstawi kolejne fazy powstawania filmu.
"Nowoczesne, multimedialne wystawy wchodzące w skład ścieżek dydaktycznych będą wędrówką po historii kina i technice stosowanej w kinematografii. Ścieżka +Mechaniczne oko+ poprzez stare maszyny optyczne będzie opowieścią o prehistorii kina. Ekspozycja +Kino Polonia+ będzie poświęcona dorobkowi polskiej kinematografii, a +Materia Kina+ w bardzo interaktywny sposób przedstawi kolejne fazy powstawania filmu" - tłumaczył.
Dodał, że każdej wystawie towarzyszyć ma "szeroki wachlarz działań edukacyjnych". Według Syski będzie to innowacyjny program związany z nauką o sztuce audiowizualnej, m.in. polegający na warsztatach. "Uzupełnieniem będzie zasobna biblioteka, w której w wersji cyfrowej wypożyczymy i obejrzymy wiele pozycji poświęconych kinu i jego kontekstom. Mamy warunki, by stać się najlepiej pod tym względem wyposażonym miejscem w Polsce" - podkreślił.
Z kolei w ramach projektów specjalistycznych NCKF wspólnie ze specjalistami robotyki z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zamierza przygotować audiowizualny spektakl.
Pozostałymi zadaniami NCKF będą m.in. integracja zasobów filmowych Łodzi, działalność festiwalowa i wydawnicza, czy organizacja specjalnych projekcji i spotkań.
Syska zakłada, że w przestawionym przez niego kształcie NCKF rozpocznie działanie w 2019 roku. Jak powiedział związane jest to m.in. ze stworzeniem listy eksponatów oraz obiektów multimedialnych na ścieżce dydaktycznej. "Dopiero po tym etapie, będziemy mogli stworzyć scenariusz, a następnie rozpoczną się prace projektowe i na końcu wykonawcze" - wyjaśnił.
Zaznaczył jednocześnie, że w przyszłym roku ma zostać uruchomiona kinowa sala studyjna na ok. 150 widzów. Dzięki temu - jak mówił - NCKF przy okazji pokazów filmowych będzie organizował pierwsze inicjatywy. W planach są też projekty premierowych wystaw czasowych.
Dodał, że atutem instytucji będzie przestrzeń ekspozycyjna oraz "atrakcyjność architektoniczna obiektu", ale zrewitalizowane wnętrza EC1 trzeba będzie "dostosować" do działalności NCKF. Dyr. podkreślił, że związane jest to z wcześniejszą koncepcją architektoniczną dla gmachu zabytkowej elektrowni, która nie zakładała poruszania się po nim zwiedzających.
Na potrzeby instytucji ma być również wykorzystywane działające od tego roku planetarium, w którego skład wchodzi m.in. trójwymiarowe kino sferyczne.
Magdalena Kosiada-Sylburska, kierownik wydziału rozwoju w EC1 Łódź szacuje, że zrealizowanie koncepcji przedstawionych przez dyr. Syskę wyniesie ok. 40 mln zł. Jak wyjaśniła część pieniędzy - ok. 20 mln zł - przeznaczonych na ścieżkę dydaktyczną ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej. Pozostałe środki zostały zabezpieczone w budżecie miasta. Na bieżącą działalność instytucja otrzymuje rocznie 2 mln zł z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.(PAP)
bap/ mhr/