Odwaga była motywem przewodnim zadań w teście z języka polskiego, który rozwiązywali gimnazjaliści we wtorek na egzaminie gimnazjalnym; musieli m.in. napisać charakterystykę bohatera literackiego, który ich zdaniem wykazał się odwagą. Podczas wtorkowego egzaminu gimnazjalnego sprawdzana była wiedza humanistyczna uczniów III klas gimnazjów. Rozwiązywali oni dwa testy: z języka polskiego oraz z historii i wiedzy o społeczeństwie.
Na teście z języka polskiego gimnazjaliści mieli do rozwiązania 22 zadania. Wśród nich były zarówno zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu, jak i otwarte - w których należy samodzielnie napisać odpowiedź.
Zadania odnosiły się m.in. do zamieszczonych w arkuszu fragmentów "Potopu" Henryka Sienkiewicza oraz artykułu "Odwaga" Wiesława Łukaszewskiego opublikowanego w miesięczniku "Charaktery" opowiadającego o Irenie Sendlerowej i Kindze Baranowskiej; uczniowie mieli wskazać podobieństwo między bohaterkami tekstu popularno-naukowego.
Uczniowie ocenili egzamin z historii, jako "nietrudny". "Wydaje mi się, że poszło dobrze, choć mogło być lepiej. Historia w naszej szkole była na dobrym poziomie, więc powinno być ok" - powiedziała jedna z gimnazjalistek z Gimnazjum nr 1 w Łodzi. Inna przyznała, że kłopot sprawiło jej pytanie odnoszące się do powstań narodowych: "Był obraz i trzeba było dopasować, czy było to powstanie styczniowe czy listopadowe. Dużo osób miało wątpliwości".
Zadania odnosiły się też do przytoczonej definicji wyrażenia "odwaga cywilna" z Uniwersalnego słownika języka polskiego, fraszki Jana Kochanowskiego "O żywocie ludzkim" oraz odpowiedzi na pytanie internautki z zakresu frazeologii udzielonych przez prof. Jerzego Bralczyka i prof. Mirosława Bańkę. Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: Osobliwość, cenny okaz, unikat to: A. biały kruk. B. biała plama. C. biała gorączka. D. białe szaleństwo.
Gimnazjaliści musieli też napisać list do internetowej poradni językowej oraz charakterystykę bohatera literackiego, który wykazał się odwagą.
Test z historii i WOS zawierał 24 zadania. Wszystkie były zamknięte. Odnosiły się do zamieszczonych w teście tekstów, ilustracji, map i schematów. Zadania dotyczyły m.in. rozbiorów, powstania listopadowego, Konstytucji Nihili novi.
Jedno z zadań zilustrowane zostało drzewem genealogicznym Piastów (od Mieszka I do Bolesława Krzywoustego; przy imionach królów umieszczono daty ich panowania). Gimnazjaliści posługując się nim mieli dokończyć zdanie: "W pierwszym roku XII wieku panował ojciec: A. Mieszka II, B. Kazimierza Odnowiciela, C. Bolesława Śmiałego, D. Bolesława Krzywoustego".
Inne zadanie z historii odnosiło się do fragmentu "Śpiewów historycznych" Juliana Ursyna Niemcewicza brzmiącego: "Tu mnóstwo głosem ogromnym wykrzyka, Echo te śluby roznosi: +Życzymy wszyscy mieć królem Henryka+. Prymas w niebo ręce wznosi (...) Piękny to widok, prawo nader chlubne, Gdy naród króla wybiera". Uczniowie mieli odpowiedzieć czy odnosi się on do: A. rokoszu, B. wolnej elekcji, C. sejmiku ziemskiego, D. pospolitego ruszenia.
Jeszcze inne z zadań było zilustrowane obrazem Wojciecha Kossaka "Olszynka Grochowska" (w teście nie umieszczono jednak ani autora, ani tytułu dzieła). Uczniowie mieli odpowiedzieć czy na płótnie przedstawiono powstanie listopadowe, czy styczniowe oraz uzasadnić to wybierając jedną z trzech odpowiedzi: A. ukazano atak kosynierów na pozycje wroga, B. ukazano broniący się oddział partyzantów, C. ukazano walczący oddział regularnej armii polskiej.
W grupie zadań z wiedzy o społeczeństwie znalazło się m.in. takie, w którym uczniowie mieli przypisać określonym ministerstwom zadania takie jak: organizowanie pomocy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu, realizację polityki w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, wspieranie obywateli polskich przebywających za granicą. W innym zadaniu z tej grupy mieli wyciągnąć wnioski z wykresów przedstawiających poparcie dla przynależności Polski do NATO.
Gimnazjaliści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP po wtorkowym egzaminie często oceniali egzamin , jako łatwiejszy niż ten, który rozwiązywali na egzaminie próbnym. „Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie były o wiele prostsze niż na teście próbnym. W przypadku języka polskiego wszyscy spodziewali się rozprawki, a była charakterystyka postaci z literatury, która wykazała się odwagą. Taka praca jest łatwiejsza niż rozprawka. Ja wybrałam Winicjusza z +Quo Vadis+ Sienkiewicza. Choć czytałam tę powieść w I klasie, to jeszcze ją dobrze pamiętałam” – powiedziała PAP Weronika z Gimnazjum nr 4 w Pruszczu Gdańskim.
Także uczniowie Gimnazjum nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Krakowie ocenili egzamin, jako łatwy. Według nich test z historii i wiedzy o społeczeństwie można było zdać bez specjalnych przygotowań. "Było wiele tekstów źródłowych i na ich podstawie można było poprawnie rozwiązać zadania. Wystarczyło po prostu logicznie myśleć, aby dobrze odpowiedzieć” – powiedział Mikołaj.
Uczniowie ocenili egzamin z historii, jako "nietrudny". "Wydaje mi się, że poszło dobrze, choć mogło być lepiej. Historia w naszej szkole była na dobrym poziomie, więc powinno być ok" - powiedziała jedna z gimnazjalistek z Gimnazjum nr 1 w Łodzi. Inna przyznała, że kłopot sprawiło jej pytanie odnoszące się do powstań narodowych: "Był obraz i trzeba było dopasować, czy było to powstanie styczniowe czy listopadowe. Dużo osób miało wątpliwości".
Zdaniem Marcina z Gimnazjum nr 5 w Katowicach, test z historii i WOS wymagał konkretnej wiedzy. "Trzeba było wiedzieć, kim był Kościuszko, Czartoryski. Trzeba było uważać na lekcjach w trzeciej klasie, żeby go dobrze napisać" - powiedział. "Dużo problemu sprawiło mi zadanie, w którym trzeba było podać w jakim okresie Krzyżacy zajmowali konkretne terytorium” - powiedział Damian z Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu.
Arkusze testów z języka polskiego oraz z historii i wiedzy o społeczeństwie Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej. (PAP)
dsr/ rop/ pdo/ szu/ bko/ ktp/ mlu/ jbr/