Blisko milion złotych dodatkowo wyda na oświatę województwo opolskie. To efekt zmian zasad naliczania subwencji - powiedziała PAP rzeczniczka marszałka województwa Violetta Ruszczewska.
Według założeń budżetowych, samorząd województwa opolskiego miał w 2017 roku otrzymać ponad 12 mln złotych subwencji oświatowej. Tymczasem, zgodnie ze nowymi zasadami podziału subwencji wprowadzonymi zarządzeniem MEN z 22 grudnia 2016 roku, kwota ta okazała się o ponad 700 tys. złotych niższa.
"Zmieniono tzw. wskaźniki dla uczniów szkół prowadzonych przez samorząd wojewódzki. I tak, dla szkół medycznych zmalał on z 1 do 0,85, dla dorosłych uczących się zaocznie z 0,5 do 0,42, a dla dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego zorganizowanych w podmiotach leczniczych z 4 do 2,84. Dodatkowo zawód opiekunki dziecięcej przestał być zaliczany do zawodów medycznych, co spowodowało obniżenie dla 52 uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest województwo opolskie, wskaźnika tzw. wagi przeliczeniowej ucznia z 0,85 do 0,23" - tłumaczy Ruszczewska.
Obniżenie subwencji dotknęło szkoły medyczne w Brzegu, Branicach, Kędzierzynie-Koźlu i Prudniku. Mniej pieniędzy z subwencji otrzyma także Zespół Placówek Specjalnych przy ZOZ w Opolu.
"Jeżeli ministerstwo (edukacji) jednym rozporządzeniem potrafi w przeciągu dwóch tygodni zmniejszyć subwencję o 700 tysięcy i +wyciąć+ jeden zawód, to nie wiadomo, co będzie w przyszłości. To nas, jako organ prowadzący wprowadza w wielką niepewność. Ale to niepewność także dla szkół, które nie wiedzą, jaki będzie ich los, i uczniów, którzy nie wiedzą ,co będzie z ich zawodem" - podkreślił Zbigniew Kubalańca, dyrektor departamentu edukacji i rynku pracy urzędu marszałkowskiego w Opolu.
Michał Siek, opolski kurator oświaty tłumaczy, że zmiany wag w obecnym systemie obliczania subwencji nie są niczym nadzwyczajnym, a samorządy muszą pamiętać, że subwencja jest tylko jednym ze źródeł finansowania oświaty. "Obecny system oparty na algorytmach już się zestarzał. Trwają aktualnie prace nad nowym sposobem finansowania oświaty, które będzie oparty na innej niż obecna filozofii działania. Mamy nadzieję, że dzięki prowadzonym właśnie konsultacjom, stworzymy lepsze niż obecne zasady działania" - tłumaczy kurator. (PAP)
masz/ par/