Czytanie jest podstawą rozwoju kulturowego każdego społeczeństwa - powiedział we wtorek na konferencji prasowej dot. pilotażowego projektu „Mała Książka – Wielki Człowiek. Trzylatki” wicepremier, minister kultury Piotr Gliński. Czytanie uwrażliwia nas, uczy rozróżniania dobra i zła - podkreślił.
We wtorek w Multimedialnej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona nowej odsłonie kampanii Instytutu Książki "Mała książka – Wielki Człowiek", skierowanej do trzylatków i ich rodziców. W konferencji oprócz wicepremiera Glińskiego wzięli udział dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski oraz ambasadorzy kampanii Joanna Koroniewska-Dowbor i Maciej Dowbor.
"Czytanie dzieciom, w ogóle nawyk czytania w rodzinie, ale nie tylko w rodzinie, od małego, przyzwyczajenia młodego człowieka, nawet niemowlaka do słowa, do literatury, do obcowania z rodzicami, z opiekunami, z rówieśnikami, z rodzeństwem, poprzez wspólne czytanie, i wyrobienie w rodzinach nawyku czytania, to jest szalenie istotna umiejętność kulturowa" - podkreślił wicepremier Gliński.
"W zasadzie można powiedzieć, że społeczeństwa dojrzewają, cywilizują się m.in. przez to, że czytają" - dodał.
Jak mówił, czytanie uwrażliwia nas, wypracowuje pewne nawyki emocjonalne, wprowadza w świat, który jest szalenie ciekawy. "Kształci nasze możliwości i cechy poznawcze, kształtuje w nas emocjonalne podejście do kwestii moralnych, uczy nas rozróżniania dobra i zła, uczy nas wrażliwości. To jest podstawa rozwoju kulturowego każdego społeczeństwa" - wskazał minister kultury.
Wicepremier podkreślił, że nie może to być tylko akcja jednorazowa, że powinna być kontynuowana. "Kiedy Instytut Książki przedstawił mi ten pomysł, bardzo mi się to spodobało i od razu mówiliśmy o tym, że powinny być następne etapy. Pierwsza książeczka na oddziałach położniczych, druga w przedszkolu, trzecia książka - już taka bardziej dorosła - dla +dorosłych dzieci+, pierwszoklasistów. Te etapy będziemy kontynuowali, pieniądze w budżecie zabezpieczyliśmy na przyszły rok, więc z przyjemnością mogę powiedzieć, że będziemy to robili" - zadeklarował minister kultury.
Gliński zaapelował do rodziców: jeżeli chcemy zrobić coś dobrego dla naszych dzieci, jeżeli chcemy, żeby te dzieci były szczęśliwe, żeby im się powiodło w życiu, niezależnie od tego, czy będą nastawione na taką czy inną karierę, to po prostu muszą zaczynać od tych podstawowych rzeczy, które wprowadzają ich w świat piękne, świat etyki i w interakcje z innymi ludźmi, co jest w naszym życiu bardzo ważne.
Dyrektor Jaworski powiedział, że poprzez kampanię Instytut chce zachęcić do czytania oraz pokazać, że czytanie jest niezwykle ważne w życiu. Zapowiedział także, że w przyszłym roku dzieci, które pójdą do przedszkola otrzymają książkę przygotowaną specjalnie dla tej kategorii wiekowej. W założeniu jest także przygotowanie książki dla dzieci idących do szkoły. "Dziecko wchodząc w kolejne etapy swojego rozwoju będzie otrzymywało książkę oraz cały pakiet działań, przekonań, które będą kształtowały ten cały proces formacyjny, jakim jest czytanie" - podkreślił dyrektor Instytutu Książki.
Zwrócił uwagę także, że w Europie na taką skalę wcześniej nie było takiej akcji. "Już niektóre kraje, jak chociażby Czechy, bardzo nas mocno pytają i proszą o know-how całego tego przedsięwzięcia. Łechce to naszą próżność, ale oczywiście bardzo chętnie podzielimy się tymi pomysłami, bo my także czerpiemy z bogactwa innych" - zaznaczył Jaworski.
Ambasadorka kampania aktorka Joanna Koroniewska-Dowbor, prywatnie mama dwójki dzieci, powiedziała, że po raz pierwszy "bez wahania, od razu, nie poznawszy jeszcze żadnych szczegółów" zgodziła się na udział w kampanii. Oceniła, że "fajnym jest, iż możemy nauczyć dzieci trochę innego życia, tego, które nam było bliskie, które było cudowne i wyjątkowe". "Nawet, jak były tam emocje i były ciężkie chwile to one były trochę subtelniej przekazane, a nawet jak nie, to wyobraźnia trochę je subtelniej przekazywała i dzięki temu było w nas mniej agresji, częściej zdarzało nam się myśleć, a nie tylko bezwiednie patrzeć na te wszystkie obrazki, które mamy wokół" - podkreśliła.
Dodała, że czytając swojemu dziecku budujemy z nim niesamowitą wieź, której nie uda się stworzyć w innej sytuacji.
Dziennikarz Maciej Dowbor ocenił, że "czytanie książek czy czegokolwiek, co ma wartość beletrystyczną, dokumentalną, merytoryczną to jest coś, na czym buduje się nasze człowieczeństwo i stronę humanistyczną naszej osobowości".
"Sam jestem osobą, której dziadek od strony ojca czytał książki. Może książki nie do końca dla mnie zrozumiałe, bo dziadek się uparł, że trzeba mi +Krzyżaków+ przeczytać, jak mam trzy lata. Nie zmienia to faktu, że zaraził mnie literaturą, i to taką o historycznym podłożu, ale także zbudował fantastyczną relację. Moje relacje z dziadkiem zostały zbudowane właśnie wtedy, kiedy miałem te trzy, cztery, pięć lat i dziadek kładł mnie na brzuchu i czytał mi książki" - zaznaczył Dowbor.
Z początkiem września ruszył pilotażowy projekt "Mała Książka – Wielki Człowiek. Trzylatki", skierowany do trzylatków i ich rodziców. Podczas odwiedzin jednej z niemal 800 bibliotek (łącznie z filiami 3 tys. placówek) biorących udział w akcji "Mały Czytelnik" dzieci otrzymają w prezencie wyprawkę czytelniczą zawierającą książkę "Pierwsze wiersze dla…", broszurę informacyjną dla rodziców "Książką połączeni, czyli o roli czytania w życiu dziecka" oraz Kartę Małego Czytelnika do zbierania bibliotecznych naklejek. Podczas kolejnej wizyty w bibliotece zakończonej wypożyczeniem przynajmniej jednej książki z księgozbioru dziecięcego mały czytelnik otrzyma naklejkę do Karty Czytelnika, a po uzyskaniu dziesięciu naklejek zostanie uhonorowany imiennym dyplomem potwierdzającym jego czytelnicze zainteresowania. Instytut Książki przygotował ponad 70 tys. takich wyprawek. Pilotażowa akcja potrwa do czasu rozdania wszystkich wyprawek.
Lista bibliotek biorących udział w akcji znajduje się na stronie: http://wielki-czlowiek.graffiti.nq.pl/wp-content/themes/wielki-czlowiek/img/baza.pdf
Pierwsza edycja przedsięwzięcia "Mała Książka – Wielki Człowiek" miała miejsce w grudniu 2017 r. Skierowana była do rodziców nowonarodzonych dzieci - 100 tys. rodziców w 360 szpitalach w całej Polsce otrzymało dla swoich noworodków "Wyprawki czytelnicze", zawierające pięknie zilustrowane wiersze znanych polskich autorów oraz specjalną broszurę przedstawiająca korzyści płynące z czytania dzieciom na różnych etapach jego życia. Do połowy 2019 r. zostanie rozdanych jeszcze 360 tys. wyprawek. W akcji Instytutu Książki i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego biorą udział te szpitale, które wyraziły zgodę oraz chęć na nieodpłatną dystrybucję wyprawek na swoich oddziałach.
Kampania społeczna "Mała książka – Wielki Człowiek" jest dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ pat/
ksi/ pat/