Do konsultacji publicznych skierowany został projekt nowelizacji zawierającej przepisy umożliwiające dokonanie podziału subwencji oświatowej po zwiększeniu od 1 maja br. wysokości tzw. średniego wynagrodzenia nauczycieli i zwiększenia na ten cel subwencji.
Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji i nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2022 roku.
Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela, uchwaloną w ubiegłym tygodniu przez Sejm, tzw. średnie wynagrodzenie nauczycieli ma wzrosnąć od 1 maja br. o 4,4 proc. Na ten cel subwencja oświatowa ma zostać zwiększona o 1,6 mld zł. ze środków z rezerwy celowej budżetu państwa. Projekt nowelizacji Karty przygotowali posłowie PiS. Nowela ustawy będzie przedmiotem prac Senatu.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji rozporządzenia podział części oświatowej subwencji ogólnej określonej w ustawie budżetowej na 2022 r. został dokonany w terminie ustalonym w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tj. w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej. Dlatego, w związku z podwyżką wynagrodzeń nauczycieli w 2022 r., konieczne jest określenie zasad dokonania podziału zwiększonej na ten cel subwencji oświatowej, to jest kwoty 1 mld 671 mln 100 tys. zł. Zwiększona kwota subwencji oświatowej podzielona po jej pomniejszeniu o 0,5 proc. środków na rezerwę subwencji.
Podziału subwencji oświatowej dokonano na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej, według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r.
W projekcie rozporządzenia określono, że podział zwiększonej kwoty subwencji oświatowej w zakresie środków przewidzianych na podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli będzie odbywał się proporcjonalnie do dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego.
"Przyjęcie takiego sposobu podziału zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na podwyżki wynagrodzeń nauczycieli jest spójne ze sposobem podziału podstawowej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, który został już dokonany na 2022 r. i odbył się proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby uczniów. Dodatkowe środki, które otrzymają poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, uzupełnią kwotę części oświatowej subwencji ogólnej naliczoną im na 2022 r." - napisano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.
Ponadto wyłączono z podziału zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej wagę w zakresie świadczenia na start dla nauczycieli stażystów. Środki na ten cel zostały już bowiem naliczone. "Nie wymagają zwiększenia w wyniku wzrostu wynagrodzenia nauczycieli" - wskazano.
Przy podziale zwiększonej kwoty subwencji oświatowej zostaną też uwzględnione dane o średnim wynagrodzeniu nauczycieli zwiększonym o 4,4 proc. w stosunku do wcześniej obowiązującego wynagrodzenia.
W rozporządzeniu określono, że podział zwiększonej kwoty subwencji oświatowej w zakresie środków przewidzianych na podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli będzie odbywał się proporcjonalnie do dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego.
"Przyjęcie takiego sposobu podziału zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na podwyżki wynagrodzeń nauczycieli jest spójne ze sposobem podziału podstawowej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, który został już dokonany na 2022 r. i odbył się proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby uczniów. Dodatkowe środki, które otrzymają poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, uzupełnią kwotę części oświatowej subwencji ogólnej naliczoną im na 2022 r." - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Ponadto wyłączono z podziału zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej wagę w zakresie świadczenia na start dla nauczycieli stażystów. Środki na ten cel zostały już naliczone i nie wymagają zwiększenia w wyniku wzrostu wynagrodzenia nauczycieli.
Przy podziale zwiększonej kwoty subwencji oświatowej zostaną też uwzględnione dane o średnim wynagrodzeniu nauczycieli zwiększonym o 4,4 proc. w stosunku do wcześniej obowiązującego wynagrodzenia. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/