MEN skierowało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji rozporządzenia ws. podstawy programowej dla 4-letniego liceum ogólnokształcącego i 5-letniego technikum, który wprowadza podstawę programową do języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomowe podstawowym.
W rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (nazywanym zwyczajowo podstawą programową kształcenia ogólnego) opisane jest to, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym (każdy przedmiot opisany jest osobno). Programy nauczania i podręczniki muszą być zgodne z podstawą, a nauczyciel ma obowiązek realizacji wszystkich treści w niej zawartych.
Nowelizacja rozporządzenia ws. podstawy to konsekwencja ubiegłorocznej nowelizacji rozporządzenia ws. ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, która przewiduje możliwość ustalenia przez dyrektorów szkół, że jednym z przedmiotów do wyboru realizowanych w klasie I może być - obok filozofii, plastyki lub muzyki - język łaciński i kultura antyczna na poziomie podstawowym. Nauczana ma być tak jak pozostałe przedmioty w tej grupie, w wymiarze jednej godziny w tygodniu. Dyrektor szkoły wybiera tylko jeden z tych przedmiotów.
"Mając na względzie ustalony w ramowych planach nauczania wymiar godzin tych zajęć, celem proponowanej podstawy programowej jest wyposażenie uczniów w narzędzia do czytania pod kierunkiem nauczyciela prostych tekstów łacińskich. Celem zajęć jest również pokazanie uczniom oddziaływania języka łacińskiego oraz kultury grecko-rzymskiego antyku na języki i kulturę europejską wieków późniejszych. Podstawa programowa ma przede wszystkim dać nauczycielom szansę wykształcenia wśród uczniów przekonania z jednej strony o doniosłości, z drugiej – o atrakcyjności tych humanistycznych zagadnień" - czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji.
"Podstawa programowa traktuje język łaciński jako pewien kod, którym elity europejskie posługiwały się przez stulecia, a którego odczytanie wymaga specyficznych kompetencji. Proponowana podstawa programowa zaleca kształcenie przede wszystkim umiejętności, a nie przekazywanie wiedzy deklaratywnej o języku i jego strukturze gramatycznej. Uczniowie mają zdobyć zdolność rozpoznawania i rozumienia wybranych, podstawowych form ekspresji językowej, nie zaś umiejętność odmieniania przez przypadki czy omawiania składni łacińskiej" - zaznaczono.
Obecnie w 4-letnim liceum ogólnokształcącym i 5-letnim technikum język łaciński i kultura antyczna może być nauczany tylko na poziomie rozszerzonym.
Projektowana zmiana ma wejść w życie począwszy od roku szkolnego 2020/2021. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/