16-kilometrowa rowerowa ścieżka edukacyjna powstanie w Świętokrzyskim Parku Narodowym. Lokalizacja szlaku pokrywa się z przebiegiem funkcjonującej w ubiegłym wieku kolejki wąskotorowej. Ścieżka ma zostać oddana do użytku pod koniec 2019 roku.
Ścieżka edukacyjna „Śladem świętokrzyskiej kolejki wąskotorowej” o długości 16 km połączy dwa największe ośrodki turystyczne Łysogór: Świętą Katarzynę i Nową Słupię. W ubiegłym wieku (od lat 20. do 50.) przez te tereny przebiegała trasa drewnianej kolejki wąskotorowej.
„Kolejka odegrała bardzo ważną rolę w rozwoju gospodarczym tych terenów. Przewożono nią drewno i rudę żelaza z pobliskiej kopalni w Rudkach. Była również najszybszym połączeniem z Kielcami dla osób mieszkających w okolicach Nowej Słupii” – powiedział PAP kierownik działu udostępniania parku i edukacji Świętokrzyskiego Parku Narodowego Arkadiusz Adamczyk.
Na trasie ścieżki edukacyjnej na miłośników turystyki czeka mnóstwo atrakcji przyrodniczo-historycznych. Będzie można m.in. zobaczyć nieczynny już kamieniołom piaskowca kwarcytowego, wybudowany na potrzeby kolejki czy rampę, gdzie przeładowywano rudę żelaza, przepusty i mosty kolejowe – pozostałości po infrastrukturze kolejki.
„Na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego zachował się jeden z największych mostów kolejowych tzw. Duży Most. Znajduje się na trasie kolejki między Wolą Szczygiełkową a Św. Katarzyną. Wybudowany z kamienia ma ponad pięć metrów wysokości. Most z lat 30. ubiegłego wieku przetrwał do naszych czasów w niemal nietkniętym stanie, co pokazuje kunszt ówczesnych konstruktorów i wykonawców” – opisywał jedną z atrakcji szlaku Adamczyk.
Na trasie kolejki będzie można zobaczyć również tzw. Słupski Weksel, miejsce gdzie odkryto skarb z czasów powstania styczniowego. „Budowniczowie kolejki odkryli pozostałości po obozujących żołnierzach Mariana Langiewicza, który ukryli tutaj mnóstwo rosyjskich monet. To nie jedyne znalezisko historyczne, które wiążę się z tymi terenami. Przy budowie kolejki znaleziono także miecz z XIII wieku, który aktualnie znajduje się w zasobach Muzeum Wojska Polskiego. Zachował się on w doskonałym stanie. Ale takich ciekawostek historycznych na trasie tej ścieżki edukacyjnej będzie znacznie więcej” – zapewnił pracownik Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Turyści podróżujący 16-kilometrową trasą będą mogli podziwiać także liczne walory przyrodnicze okolicznych terenów: okazałe wychodnie skalne w okolicach Nowej Słupi, naturalne wychodnie piaskowca kwarcytowego sprzed 500 milionów lat, naturalne ekosystemy leśne czy wypływające przy trasie źródełko.
Jak zaznaczył Adamczyk, otwarcie ścieżki dla pieszych i rowerzystów planowane jest na koniec 2019 roku. „Musimy przede wszystkim zadbać o kwestie bezpieczeństwa, przy mostach muszą zostać wybudowane barierki, bo w niektórych miejscach przewyższenia są naprawdę spore. Oprócz przystanków ścieżki edukacyjnej planujemy także budowę dwóch, trzech deszczoschronów. Do tego dochodzą ławeczki, gdzie będzie można przez chwilę odpocząć i podziwiać okoliczne krajobrazy” – podkreślił Adamczyk.
„Będzie to ścieżka na tyle bezpieczna, że będą mogli ją przemierzać pieszo i rowerem całe rodziny. Będzie wiodła przez ciche zakątki Świętokrzyskiego Parku Narodowego, z dala od zgiełku i hałasu, który nam towarzyszy na co dzień, w otoczeniu naturalnej przepięknej przyrody. Będzie można też zapoznać się z niezwykłą historią tych terenów” – dodał kierownik działu udostepnienia parku i edukacji Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Całkowity koszt prac związanych z uruchomieniem ścieżki edukacyjnej „Śladem świętokrzyskiej kolejki wąskotorowej” wyniesie 600 tys. zł. 100 tys. zł na realizację projektu przekazał samorząd województwa świętokrzyskiego, postała część środków pochodzić będzie z funduszy Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Adamczyk zaznaczył, że finansowe wsparcie przy realizacji inwestycji zapowiedzieli też włodarze gmin, przez które przebiegać będzie trasa ścieżki edukacyjnej. (PAP)
Autor: Janusz Majewski
maj/agz