Wszystkie 115 samorządów województwa świętokrzyskiego podjęło uchwały intencyjne, dotyczące nowej sieci szkół w związku z reformą edukacji. Dotąd kuratorium pozytywnie zaopiniowało 114 z nich, część warunkowo. Urzędnicy pracują nad ostatnim dokumentem – poinformowano w czwartek w Kielcach.
"Nasze samorządy są gotowe do wdrożenia reformy edukacji. Sto procent naszych powiatów i gmin podjęło stosowne uchwały. To wynik ścisłej współpracy kuratora oświaty, pracowników urzędu wojewódzkiego i samorządów" – podkreśliła podczas konferencji prasowej wojewoda świętokrzyski, Agata Wojtyszek.
Świętokrzyskie jest jednym z dwóch województw - obok woj. kujawsko-pomorskiego - gdzie wszystkie samorządy podjęły dotąd uchwały intencyjne, dotyczące sieci szkół na ich terenach.
W regionie świętokrzyskim to 102 gminy i 13 powiatów. Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty opiniowało ich uchwały. "Prawie wszystkie pozytywnie, a 14 z uwagami. Została do zaopiniowana jeszcze jedna uchwała intencyjna, podjęta przez radę gminy Ruda Maleniecka. Z pobieżnej oceny wynika, że też będzie to pozytywna opinia" – powiedział świętokrzyski kurator oświaty, Kazimierz Mądzik.
Wojewoda i kurator podkreślali, że przygotowanie prawidłowych uchwał było możliwe dzięki licznym spotkaniom z samorządowcami oraz dyrektorami szkół, nauczycielami i rodzicami, poświęconych reformie edukacji. "Wszystkie trudności, jakie się po drodze pojawiały, udało się na bieżąco rozwiązać" – zaznaczyła Wojtyszek.
Mądzik wyliczał, że rodzice pytali głównie o podręczniki i o nową podstawę programową, a pedagodzy m.in. - o pakiet ochronny, który jest dla nich przygotowany w okresie przejściowym reformy.
Samorządy do 31 marca są zobowiązane do podjęcia ostatecznych uchwał dotyczących sieci szkół. Wcześniejsze opinie kuratora o uchwałach są wiążące. Jak wyjaśniał dyrektor Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim Robert Frey problemy, jakie mogą się pojawić na tym etapie, wiążą się głównie z tymi dokumentami, które pozytywne opinie uzyskały warunkowo.
"Ponieważ opinie kuratora są wiążące, warunki te powinny zostać wprowadzone do uchwał. W sytuacji gdyby nie zostały wprowadzone, pojawiłaby się kwestia stwierdzenia nieważności uchwał przez wojewodę. Podobnie, gdyby zmieniono treść pozytywnie przez kuratora zaopiniowanych uchwał. Znowu tego typu zachowanie spowodowałoby konieczność wydania rozstrzygnięcia nadzorczego przez wojewodę" – wyjaśniał Frey. Dodał, że takie rozstrzygnięcie spowoduje usuniecie danej uchwały z obrotu prawnego.
"Mamy nadzieję, że tego typu sytuacji nie będzie. Uczulamy na ten temat samorządy" – podkreślił Frey.
Podczas konferencji wyjaśniano także, że jeśli gminy nie podejmą do 31 marca stosownej uchwały, to organa prowadzące szkoły – wójtowie, burmistrzowie, zarządy powiatów - opracują plan sieci szkół na podstawie dotychczas obowiązującej uchwały z Ustawy o systemie oświaty, uwzględniając ustawę Prawo oświatowe.
Podkreślono, że samorządy mogą podejmować decyzje odnośnie zmian w sieci szkół co roku - do 31 marca.
Zgodnie z wprowadzaną reformą edukacji, zostanie zmieniona struktura szkół. W miejsce obecnie istniejących wprowadzone zostaną ośmioletnie szkoły podstawowe, czteroletnie licea ogólnokształcące, pięcioletnie technika i dwustopniowe szkoły branżowe. Gimnazja zostaną zlikwidowane poprzez zaprzestanie naboru do nich.
W szkołach podstawowych reforma rozpocznie się 1 września 2017 r., w liceach i technikach - od 1 września 2019 r. (PAP)
ban/ malk/