Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że najważniejsze zobowiązanie na 100 dni rządu, czyli podwyżki dla nauczycieli, zostało zrealizowane. Kierownictwo resortu wymieniło też m.in. ograniczenie prac domowych, odchudzenie podstawy programowej i odpartyjnienie kuratoriów.
Minister edukacji podczas konferencji prasowej w MEN powiedziała, że najważniejsze zobowiązanie, czyli podwyżki dla nauczycieli, zostało zrealizowane. "To jest wielka zmiana jakościowa, którą odczuwają nauczycielki i nauczyciele. Te pieniądze im się po prostu należały za lata ciężkiej pracy, wysiłku, działania na rzecz młodych osób, działania na rzecz takiej spójności i siły szkoły i polskiej edukacji" - podkreśliła, dziękując nauczycielom.
Nowacka dodała, że te podwyżki w ponad 85. proc. trafiły na konta nauczycieli - łącznie z obiecanym wyrównaniem od stycznia.
Szefowa resortu zaznaczyła, że kolejną, ważną i zrealizowaną obietnicą, było "odpartyjnienie kuratoriów tak, żeby szkoły były realnie autonomiczne, żeby dyrektorzy szkoły nie byli zastraszani przez partyjnych kuratorów". Dodała, że było to jedno z pierwszych działań, które podjęła, a ostatni konkurs na kuratora został rozstrzygnięty 19 marca. "Wszyscy mają jedno zadanie - odbudować siłę instytucji kuratoriów na zasadzie współpracy z nauczycielkami i nauczycielami" - oceniła.
Przypomniała, że "jeszcze w najbliższych dniach podpisane zostanie rozporządzenie dotyczące odejścia od obowiązkowych prac domowych i prawdopodobnie 16 kwietnia już wejdzie w życie" - zaznaczyła dodając, że jest to zmiana, na którą czekali zarówno rodzice jak i uczniowie.
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer przekazała, że resort w porozumieniu z Polską Izbą Książki pracuje nad ustawą, która sprawi, że wszystkie podręczniki będą miały swoje odpowiedniki cyfrowe, co odciąży uczniowskie tornistry.
Przypomniała też, że od 1 września uczniowie od IV klasy szkoły podstawowej do końca szkoły ponadpodstawowej będą się uczyć według odchudzonej podstawy programowej, zniknie przedmiot historia i teraźniejszość, a w szkołach ponadpodstawowych zamiast niego będzie nowy przedmiot.
Dodała, że we współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, wszyscy nauczyciele klas I-III zostaną przygotowani do tego, żeby wprowadzić 12 godzin nauki o pierwszej pomocy.
Lubnauer podała, że resort pracuje też nad kwestią KPO. "Okazało się, że zastaliśmy sytuację, w której żaden z kamieni milowych, które miały być zrealizowane w ministerstwie edukacji, nie był przygotowany" - powiedziała, wskazując, że w 2022 r. powinien być przygotowany podstawowy dokument "Polityka cyfrowej transformacji edukacji". Wyraziła nadzieję, że zostanie on przyjęty w czerwcu br. "Już przeprowadziliśmy szerokie prekonsultacje" - dodała.
Wiceminister edukacji narodowej, pełnomocniczka ds. zdrowia psychicznego uczniów i uczennic Paulina Piechna-Więckiewicz podkreśliła, że resort diagnozuje sytuację i chce doprowadzić do tego, żeby w każdej szkole był dostępny psycholog. Dodała, że do ministerstwa docierają sygnały, "że podwyżki zachęcają psychologów do tego, żeby podejmować pracę w szkołach".
"Dane będziemy mogli podać w odpowiednim momencie, kiedy organy nadzoru będą podsumowywać te kwestie. Natomiast to, nad czym musimy również pracować, tak jak nad podniesieniem rangi zawodu nauczyciela, autorytetu nauczyciela, to również podniesienie rangi i autorytetu psychologów" - powiedziała. "Psycholodzy chcą z nami współpracować. W poniedziałek Ogólnopolski Związek Zawodowy Psychologów na moje ręce przekazał projekt standardu pracy psychologów w szkołach i przedszkolach. Będziemy nad tym dokumentem pracować tak, żeby psycholog w szkole nie tylko był, ale również mógł pracować dla dobra dzieci w taki sposób, żeby ta praca miała sens" - zaznaczyła.
Dodała, że w MRPiPS trwają prace nad uregulowaniem zawodu psychologa w ustawie. Zaznaczyła, że resort w tej sprawie prowadzi szereg konsultacji ze związkami zawodowymi, organizacjami pozarządowymi i samorządowymi. "Współpraca międzyresortowa ws. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce zafunkcjonowała" - stwierdziła.
Piechna-Więckiewicz została zapytana o zapowiadaną ustawę, zakazującą sprzedaży jednorazowych e-papierosów i szerzej, o możliwość wprowadzenia zakazu sprzedaży wyrobów z nikotyną w pobliżu szkół. Wyjaśniła, że w przepisach są luki dotyczące wyrobów tytoniowych, dlatego konieczna jest ich zmiana.
"Mamy już umówione spotkanie, będziemy konsultować to z wiceministrem (zdrowia) Wojciechem Koniecznym, który jest odpowiedzialny za zdrowie publiczne w MZ i będziemy rozmawiać z organizacjami pozarządowymi" - zapowiedziała.
Nowacka, pytana, czy od września szkoły będą działać jako punkty szczepień dla uczniów, zaprzeczyła. "Nie planujemy organizacji punktów szczepień w szkołach. Planujemy promocję szczepień HPV" - zaznaczyła. Zapowiedziała, że wraz z minister zdrowia Izabelą Leszczyną, będzie szukać rozwiązania, które umożliwi szczepienie dzieci w szkołach w miejscowościach, w których dostęp do szczepień jest utrudniony. "To dotyczy wyłącznie HPV" - zastrzegła.
Minister edukacji, zapytana, na jakim etapie są prace nad obowiązkiem szkolnym dla uczniów ukraińskich, poinformowała, że w czwartek odbyło się "bardzo dobre" spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z odpowiednikami po stronie ukraińskiej, jednak na ten moment nie ma "strategicznych decyzji". "Myślę, że do spotkania międzyrządowego będą one do doprowadzone" - dodała.
"Z perspektywy ministerstwa edukacji priorytetem jest dobro dziecka, a dobro dziecka polega na tym, że dziecko jest widziane przez system szkolny" - podkreśliła. Wyraziła przekonanie, że strony "dobrze się porozumieją w szczegółach rozwiązania". (PAP)
Autorzy: Paulina Kurek, Aleksandra Kiełczykowska, Iga Leszczyńska, Marcin Chomiuk, Iwona Żurek
pak/ ak/ iga/ mchom/ iżu/ agz/