Licealiści z II Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie zwyciężyli w mistrzostwach świata szkół ponadpodstawowych w modelowaniu matematycznym – International Mathematical Modeling Challenge 2019 (IM2C). W finale pokonali 57 drużyn z 33 krajów.
Międzynarodowy konkurs IM2C ma promować nauczanie modelowania matematycznego. Zdaniem organizatorów uczniowie i nauczyciele powinni znać to zagadnienie, by lepiej rozumieć, analizować i rozwiązywać problemy współczesnego świata.
W tegorocznym konkursie wzięło udział 57 drużyn z 33 krajów. Z nich wyłoniono pięć drużyn, a wśród nich znaleźli się licealiści z II Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie. W tej edycji zagadnieniem konkursowym była pojemność Ziemi w obecnych warunkach życia. Uczestnicy konkursu mieli pięć dni, by rozwiązać je za pomocą modelowania matematycznego.
Jak wskazał w rozmowie z PAP Zbigniew Luchciński, nauczyciel matematyki z liceum im. Batorego, który nadzorował uczniów w konkursie, "modelowanie matematyczne jest bardzo ciekawym zagadnieniem, które pozwala rozwiązywać codzienne problemy za pomocą wyliczeń matematycznych".
Podkreślił, że w skład jury konkursu IM2C wchodzą profesorowie wyższych uczelni z całego świata, którzy oceniają projekt modelu – sprawdzają, czy zagadnienie zostało dobrze rozwiązane oraz jak dużo samodzielnej pracy zainwestowali w to uczniowie. "Licealiści indywidualnie studiowali zalecaną literaturę tematyczną, zapoznawali się z zagadnieniami i w praktyczny sposób je rozwiązywali" – wytłumaczył Luchciński.
Matematyk wskazał, że dotychczas w konkursie przyznawano pierwsze miejsce oraz cztery wyróżnienia. "W tym roku po raz pierwszy wyłonionych zostało pięć wyróżnień, bez pierwszej nagrody" – zauważył. Jak dodał, "wśród tych pięciu najlepszych drużyn z całego świata jest nasza reprezentacja, to ogromny sukces".
Laureaci konkursu zaproszeni zostali na uroczyste rozdanie nagród w Hongkongu, gdzie wezmą także dział w konferencji dotyczącej modelowania matematycznego. Odwiedzą również instytuty badawcze i zwiedzą Hongkong. Jak podkreślił Luchciński, "to bardzo prestiżowy konkurs, który dotychczas wygrywali głównie uczniowie z krajów azjatyckich lub ze Stanów Zjednoczonych". "Zwycięstwo Polski to ogromny sukces" – zaznaczył.
Jak czytamy na stronie IM2C, początkowe finansowanie konkursu przeznaczone na etap planowania i działalność organizacyjną udzielone zostało m.in. przez Konsorcjum na rzecz Matematyki i jej Stosowania (COMAP), organizacji non-profit, której celem jest działanie na rzecz poprawy nauczania matematyki, i przez organizację NeoUnion ESC z Hongkongu. Dodatkowe wsparcie zostało udzielone przez CSIAM i Uniwersytet Tsinghua.
Wśród tegorocznych laureatów, oprócz licealistów z Warszawy, znaleźli się również uczniowie z Nowej Zelandii, Australii, Holandii i z Chin.(PAP)
Autor: Dorota Stelmaszczyk
dst/ joz/