Do kuratorium oświaty w Warszawie wpłynęło dotąd 186 projektów uchwał (52 proc.), dostosowujących sieć szkolną do reformy edukacji. Na przyjęcie uchwał samorządy mają czas do końca marca, wcześniej musi je zaopiniować kurator.
Według mazowieckiej kurator oświaty Aurelii Michałowskiej nie ma obaw, że pozostałe samorządy nie zdążą złożyć projektów uchwał.
"Mają jeszcze troszkę czasu, ponieważ kurator ma 21 dni na wydanie opinii, czyli tak naprawdę do 9 marca samorządy mogą jeszcze składać projekty uchwał. Natomiast zachęcamy, by robiły to wcześniej, nie czekając do ostatniej chwili" - powiedziała w piątek dziennikarzom Michałowska.
Kuratorium zaopiniowało dotąd 64 uchwały, w tym 50 pozytywnie; do 14 wprowadzono zmiany. Jak zapewniła Michałowska, były to zmiany techniczne, poprawiające np. błędną terminologię.
Wśród przesłanych projektów 16 wpłynęło od powiatów, które odpowiadają za sieci szkół zawodowych. Te od 1 września staną się szkołami branżowymi.
Jak podkreśliła Michałowska, nie będzie to tylko zmiana szyldu, ale znacząca zmiana jakościowa, a głównym celem tej reformy jest dostosowanie szkolnictwa zawodowego do zmieniającego się rynku pracy. Wraz z reformą wprowadzana jest m.in. nowa kwalifikacja zawodów szkolnych, która ma być dostosowana do konkretnych potrzeb pracodawców.
Wśród zupełnie nowych zawodów pojawią się m.in. zawody pomocnicze, np. pracownik pomocniczy ślusarza czy kucharza; jak wyjaśniła Magdalena Cichostępska, dyrektor wydziału kształcenia ponadgimnazjalnego i ustawicznego w mazowieckim kuratorium - ta grupa zawodów skierowana jest szczególnie do uczniów ze specjalnymi potrzebami i niepełnosprawnościami intelektualnymi.
Docelowo kształcenie zawodowe oparte ma być na modelu dualnym, w którym szkoła będzie przekazywać tylko wiedzę teoretyczną, a całą praktykę uczniowie będą odbywać u współpracujących z nią pracodawców.
Na Mazowszu w ciągu ostatnich trzech lat szkoły zawodowe i technika wybierała prawie połowa uczniów (48 proc.).
Najczęściej wybieranymi specjalnościami w mazowieckich technikach były: technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik ekonomista. Z kolei w zasadniczych szkołach zawodowych były to: mechanik samochodowy, kucharz i fryzjer.
Na Mazowszu jest obecnie 188 techników, w których uczy się ponad 56 tys. uczniów (38 proc. ogółu kształcących się) i 153 zasadnicze szkoły zawodowe, w których uczyło się ponad 14,5 tys. uczniów, co stanowi 10 proc. ogółu kształcących się.
Reforma oświaty wchodzi w życie w roku szkolnym 2017/2018. W jej wyniku z systemu szkolnego znikną gimnazja, a przywrócone zostaną: 8-letnie szkoły podstawowe, 4-letnie licea ogólnokształcące, 5-letnie technika. W miejsce zasadniczych szkół zawodowych pojawią się dwustopniowe szkoły branżowe.
W ramach I stopnia szkoły branżowej zdobyć będzie można pierwszą kwalifikację zawodową, np. mechanika pojazdów samochodowych, w II stopniu - drugą kwalifikację, czyli np. technika pojazdów samochodowych. Szkoły branżowe II stopnia rozpoczną działalność 1 września 2020 r.
Po II stopniu można będzie zdawać maturę zawodową (obowiązkowe na niej będą egzaminy z języka polskiego, obcego i matematyki) i pójść na wyższe studia zawodowe, które zapewnią tytuł licencjata. Jeśli młody człowiek będzie chciał kształcić się dalej i zdobyć tytuł magistra, będzie musiał zdać taką maturę, jaką zdają uczniowie liceów i techników.
Zmiany w technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończyć się w roku szkolnym 2023/2024.
W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej.
Uczniowie kończący gimnazjum będą kształcili się 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia.
Nowa podstawa programowa zakłada, że na każdym etapie edukacji wdrażane ma być doradztwo zawodowe; wprowadzono też zmiany w organizacji egzaminów zawodowych. Od 2017 r. egzaminy potwierdzające praktyczne kwalifikacje zawodowe nie będą się odbywać - jak dotąd - w okresie realizacji zajęć, ale w czasie zimowych i letnich ferii.
Wicewojewoda mazowiecki Sylwester Dąbrowski podkreślił, że urząd wojewody jest otwarty na współpracę z samorządami we wdrażaniu reformy. "Zależy nam na tym, żeby ta reforma była dobrze przygotowana, żeby jej wejście w życie było jak najprostsze" - mówił na konferencji wicewojewoda.
W związku z reformą edukacji do końca marca na Mazowszu planowanych jest ok. 70 spotkań informacyjnych, skierowanych do: rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół i samorządowców. W tym samym czasie odbędzie się ok. 50 dyżurów eksperckich - pracownicy kuratorium i jego delegatur będą je pełnić przynajmniej raz w tygodniu do godz. 18.00. Kuratorium Oświaty w Warszawie uruchomiło też specjalny adres e-mail: reformaedukacji@kuratorium.waw.pl oraz infolinię pod numerem telefonu: 22 551 24 22, na które można kierować wszelkie pytania związane z reformą. (PAP)
js/ malk/