Pandemia koronawirusa zmusiła uczelnie do udoskonalenia narzędzi cyfrowych. Skala zapotrzebowania na zdalne nauczenie skokowo wzrosła - ocenia minister nauki i szkolnictwa wyższego Wojciech Murdzek.
Szef resortu nauki Wojciech Murdzek brał udział w środę w konferencji podsumowującej projekt polskiej platformy edukacyjnej NAVOICA – POLSKI MOOC. W jej ramach powstało 22 kursów, a 9 kolejnych w najbliższym czasie ma pojawić się na platformie.
"Zdalne nauczenie to jest narzędzie, które już jakiś czas temu pojawiło się i zostało wdrażane na różnych uczelniach, w systemie współpracy uczelni ze studentami, z młodymi naukowcami. Sytuacja kryzysu, jeśli chodzi o pandemię, zmusiła nas, żeby rzeczywiście to narzędzie udoskonalić, żeby pójść krok dalej, bo skala zapotrzebowania na zdalne nauczanie, na kursy skokowo wzrosła" - mówił szef resortu nauki Wojciech Murdzek.
Wskazał, że odpowiedzią na duże zapotrzebowanie jest uruchomienie grantów na powstanie kursów, tworzonych przez środowisko akademickie i organizacje pozarządowe. "Myślimy też o zaangażowaniu strony biznesowej" - podkreślił. Z kolei wiceminister nauki Anna Budzanowska wyraziła przypuszczenie, że prawdopodobnie wiele obszarów kształcenia w najbliższych kilku miesiącach pozostanie w formie zdalnej.
O cyfrowych kompetencjach wśród naukowców mówił prezes Centrum Łukasiewicz, Piotr Dardziński. "Możemy powiedzieć, że one mają charakter głównie miękkich kompetencji. Najważniejszą z nich jest chęć uczenia się. Świat cyfrowy, rewolucja cyfrowa, transformacja cyfrowa (...) pokazują nam właściwie, że jeśli nawet nabędziesz jakieś kompetencje w obsłudze różnych instrumentów związanych z cyfryzacją, to one podlegają tak szybkim zmianom, że wymuszają na nas permanentne uczenie się" - podkreślił. W jego ocenie w dobie pandemii wielu naukowców zdało sobie sprawę z tego, że powinno posiadać kompetencje cyfrowe.
"Mówienie jeżykiem cyfrowym jest tak oczywiste, jak kiedyś uczenie czytania" - dodał. Dardziński zastrzegł, że nie chodzi jedynie o "umiejętność mówienia do kamery", ale wykorzystania w procesie edukacyjnym całego środowiska cyfrowego i różnych narzędzi.
Platforma NAVOICA powstała na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jej operatorem merytorycznym jest Fundacja Młodej Nauki, a technicznym - Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy. Dzięki Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju na platformie w przyszłości ma pojawić się ponad 191 nowych kursów.(PAP)
autor: Szymon Zdziebłowski
szz/ zan/