Wiceminister edukacji i nauki Tomasz Rzymkowski wręczył w poniedziałek powołania ośmiu nauczycielom skierowanym do pracy w Szkołach Europejskich w różnych miastach i państwach Unii Europejskiej.
Wśród uczestników uroczystości w Ministerstwie Edukacji i Nauki obok nauczycieli, którzy po raz pierwszy są delegowani do pracy w Szkołach Europejskich, wzięli udział też nauczyciele, którzy mają przedłużone skierowania.
Szkoły Europejskie są oficjalnymi instytucjami edukacyjnymi kontrolowanymi wspólnie przez rządy państw członkowskich Unii Europejskiej. Zapewniają wielojęzyczną i wielokulturową edukację dzieciom, których rodzice są zatrudnieni w instytucjach i agencjach UE. Obecnie funkcjonuje 13 Szkół Europejskich: pięć działa w Belgii, trzy w Niemczech, dwie w Luksemburgu, po jednej w Niderlandach, Hiszpanii i we Włoszech.
"Cieszymy się, że w tym roku udało nam się czterokrotnie więcej nauczycieli delegować, niż miało to miejsce to miejsce w roku poprzednim. Uważamy, że tę tendencję należy utrzymać, tym bardziej, że zainteresowanie Szkołami Europejskimi jest bardzo duże" - powiedział Rzymkowski dziennikarzom. Zaznaczył, że choć Szkoły Europejskie dedykowane są dla dzieci pracowników instytucji europejskich rozsianych po wszystkich państwach członkowskich, to uczą się w nich też dzieci Polaków mieszkających za granicą, a także dzieci z małżeństw mieszanych.
W skład Szkoły Europejskiej wchodzi: dwuletnie przedszkole, pięcioletnia szkoła podstawowa, siedmioletnia szkoła średnia. Pełny cykl szkoły średniej kończy się Maturą Europejską, do której uprawnieni są uczniowie, którzy ukończyli dwie ostatnie klasy Szkoły Europejskiej. Dyplomy EB (European Baccalaureate) są uznawane za równorzędne polskiemu świadectwu dojrzałości bez obowiązku przeprowadzania nostryfikacji. Posiadacze Matury Europejskiej UE mogą ubiegać się o przyjęcie na każdą uczelnię działającą na terytorium każdego państwa członkowskiego, korzystając z takich samych praw, jak osoby pochodzące z tego państwa i posiadające równoważne dokumenty.
W Szkole Europejskiej uczniowie tej samej narodowości uczą się w tzw. sekcji. W większości Szkół Europejskich funkcjonuje sekcja angielska, francuska i niemiecka. Pozostałe sekcje są tworzone dopiero wtedy, gdy jest wystarczająco duża liczba uczniów jednej narodowości. Stąd też Szkoły Europejskie różnią się liczbą sekcji. Sekcja polska funkcjonuje w Szkole Europejskiej Bruksela I oraz w Szkole Europejskiej Luksemburg I. W pozostałych szkołach polskie dzieci są uczone języka polskiego, jako ojczystego, natomiast uczęszczają do sekcji językowej wybranej przez rodziców.
Do Szkoły Europejskiej, oprócz uczniów – dzieci pracowników instytucji i agencji europejskich oraz pracowników stałych przedstawicielstw państw członkowskich przy Unii, uczęszczają również dzieci pracowników innych instytucji międzynarodowych oraz ambasad. Przyjmowane są również dzieci zamieszkujące na stałe w danym mieście lub regionie.
Dzieci pracowników instytucji i agencji europejskich oraz pracowników stałych przedstawicielstw państw członkowskich przy Unii uczą się w szkole bezpłatnie. Za naukę pozostałych dzieci Szkoły Europejskie pobierają opłatę.
Nauczyciele pracujący w Szkołach Europejskich są skierowani przez ministrów edukacji swoich państw, po spełnieniu wymogów formalnych związanych z wykształceniem i doświadczeniem zawodowym. Muszą biegle władać przynajmniej jednym z języków urzędowych: angielskim, francuskim lub niemieckim. Polscy nauczyciele skierowani przez Ministra Edukacji i Nauki do pracy w Szkołach Europejskich są zatrudniani przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą po przeprowadzeniu postępowania konkursowego.
Nauczyciel może zostać skierowany do pracy w Szkole Europejskiej na okres 2 lat, z możliwością przedłużenia kontraktu do maksymalnie 9 lat. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach kontrakt ten może zostać wydłużony o 3 lata.
Z danych Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą wynika, że w roku szkolnym 2022/2023 (stan na początek września 2022 r.) we wszystkich Szkołach Europejskich uczyło się 786 polskich uczniów, przy czym 418 uczniów w Szkole Europejskiej Bruksela I, zaś 221 uczniów w Szkole Europejskiej Luksemburg I. W minionym roku szkolnym w Szkołach Europejskich pracowało 42 nauczycieli skierowanych z Polski.
Obok Szkół Europejskich funkcjonują szkoły akredytowane. Zostały utworzone w celu umożliwienia wielojęzycznej i wielokulturowej edukacji dzieciom pracowników agencji UE w krajach, gdzie nie funkcjonują Szkoły Europejskie. Istnienie szkoły jest związane z obecnością agencji lub innej instytucji unijnej w kraju, w którym ulokowana jest szkoła. Szkoły akredytowane są powiązane z systemem Szkół Europejskich umową o akredytacji i współpracy. Szkołą akredytowaną działającą w Polsce jest International European School Warsaw. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mir/