Sławnemu włoskiemu reżyserowi, scenarzyście, pisarzowi i poecie Pierowi Paolo Pasoliniemu poświęcony będzie IX Festiwal Filmu Filozoficznego w Krakowie. Organizatorzy przypominają postać Włocha w 40. rocznicę jego śmierci.
Festiwal rozpocznie się w czwartek i potrwa do soboty. „To jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Organizując je chcemy pokazać, jak bardzo różne idee filozoficzne są powszechne w filmie. Chcemy też popularyzować filozofię poprzez film” – poinformowała jedna z koordynatorek wydarzenia Marzena Dudziuk.
Tegoroczna edycja jest poświęcona postaci Piera Paolo Pasoliniego. „Ten wybitny, ale i kontrowersyjny twórca kina szczególnie był zainteresowany filozofią, m.in. egzystencjalizmem, teoriami estetycznymi” – powiedziała PAP Dudziuk.
Jak zaznaczyła, podczas festiwalu odbędzie się promocja jedynej w Polsce pełnej monografii dokonań Włocha pt. „Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa” oraz spotkanie z jej autorem, filmoznawcą Piotrem Kletowskim. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Sedno, obejmuje omówienie wszystkich tytułów reżysera - od fabularnego debiutu, filmu „Włóczykij” (1961), po ostatnie dzieło – skandalizujące „Salo, czyli 120 dni Sodomy” (1975).
Jak piszą wydawcy monografii, „Kletowski analizuje dokonania Pasoliniego przez pryzmat strategii +życiopisania+, a więc głębokiego przeżywania własnej egzystencji i czynienia z niej przedmiotu artystycznej kreacji. Pasolini, twórca +kina poezji+, całkowicie identyfikujący się ze swoim dziełem, stał się wzorem dla współczesnych twórców sztuki, którzy w zdesakralizowanym świecie starają się odnaleźć ślady sacrum”.
Pier Paolo Pasolini urodził się w 1922 r. w Bolonii, został brutalnie zamordowany w 1975 r. na plaży w Ostii. Należał do włoskiej partii komunistycznej, jednak z powodu homoseksualizmu został z niej wykluczony.
W swoich filmach prezentował lewicowe poglądy i łączył różne, często skrajne idee filozoficzne – od nihilizmu, zgodnie z którym życie nie ma sensu, do hedonizmu, według którego człowiek powinien dążyć do przyjemności. W jego często przepełnionej erotyzmem twórczości widać również fascynację śmiercią.
Do najbardziej znanych filmów Pasoliniego należą „Włóczykij”, „Mamma Roma”, „Wściekłość”, „Ptaki i ptaszyska”, „Chlew”, „Dekameron”, „Kwiat tysiąca i jednej nocy”, „Opowieści kanterberyjskie”, „Salo, czyli 120 dni Sodomy”.
Podczas festiwalu w Krakowie przewidziano projekcje filmów uznanych reżyserów oraz młodych niezależnych artystów, którzy w swoich obrazach podejmują dyskusje z tematyką obecną u Pasoliniego. Nie zabraknie rozmów, które dotyczyć będą m.in. wątków antycznych i psychoanalitycznych w twórczości Pasoliniego. W dyskusjach udział wezmą eksperci z Polski i z Włoch.
Jak zwrócili uwagę organizatorzy, festiwal odpowiada potrzebom wrażliwego, świadomego i spragnionego ambitnych zjawisk kinowych odbiorcy. „Jesteśmy przekonani, że +kino filozoficzne+ wyrasta z tych samych przesłanek, co myślenie filozoficzne: zdziwienia, wątpienia, cierpienia. Czerpie z tych samych pytań, szuka odpowiedzi. Jest to również myślenie o kinie jako medium odsłaniającym jakąś tajemnicę człowieka w relacji do innego człowieka, do samego siebie, do rzeczywistości, w której egzystuje, i która go przekracza” – poinformowali organizatorzy.
Festiwalowe wydarzenia odbędą się w krakowskich kawiarniach oraz w Muzeum Manggha i w Starym Teatrze. (PAP)
bko/ agz/