Spektakle, performance, wystawy i warsztaty - w sumie 96 wydarzeń - złożą się na projekt "Dotknij Teatru", który organizowany jest w Łodzi po raz szósty w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru. Hasłem tegorocznej edycji jest WY/KORZENIENIE.
"Po raz czwarty organizujemy obchody przy współpracy Instytutu Teatralnego z Warszawy, a zatem w kontekście ogólnopolskim. Do akcji włączyło się 50 polskich miast. Łódź jako jedyne z nich pozyskuje środki od Urzędu Miasta i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dzięki czemu możemy profilować program projektu" - podkreśliła na konferencji prasowej w środę rzecznik Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka Agnieszka Cytacka.
W tym roku hasłem imprezy jest WY/KORZENIENIE i promocja dziedzictwa kultury teatralnej, która wpisuje się w kontekst obchodów 250 rocznicy powstania Teatru Narodowego w Polsce. Hasło obejmuje dwa nurty programowe. Pierwszy dotyczy korzeni teatru - dziedzictwo kultury teatralnej przekazywane będzie m.in. poprzez projekcje archiwalnych spektakli Tadeusza Kantora, realizację starożytnego tekstu Arystofanesa "Po Ptakach" w wykonaniu Teatru Chorea, warsztaty klasycznej pantomimy czy warsztat pracy z głosem metodami J. Grotowskiego.
Specjalnym wydarzeniem tego nurtu będą warsztaty poświęcone znaczeniu światła w teatrze przeprowadzone przez prof. Tadeusza Krzeszowiaka, który uczy w Wyższej Federalnej Szkole Technicznej i pracuje w Wiedeńskim Instytucie Badawczym (HTBLuVA Wiener Neustadt) oraz w Fundacji Laboratorium Lighting Technology/Stage Lighting.
W tym roku hasłem imprezy jest WY/KORZENIENIE i promocja dziedzictwa kultury teatralnej, która wpisuje się w kontekst obchodów 250 rocznicy powstania Teatru Narodowego w Polsce.
Drugi nurt programowy to wydarzenia artystyczne i edukacyjne podejmujące próbę interpretacji tematu wykorzenienia poprzez przedstawianie środowisk narażonych lub podlegających wykorzenieniu jak Romowie, bezdomni, niepełnosprawni, seniorzy. Przykładami takich realizacji są: spektakl "Wszędodomni" Teatru Chorea przygotowany z bezdomnymi podopiecznymi Ośrodka Brata Alberta w Łodzi czy projekt "Niewidzialni" dla niewidomych i słabowidzących dzieci realizowany przez Teatr Małe Mi – Wędrowny Teatr Lalek na zaproszenie Muzeum Kinematografii.
WY/KORZENIENIE rozumiane jako poszukiwanie tożsamości we współczesnym świecie będzie najszerzej reprezentowane w ofercie premierowych spektakli autorskich, takich jak: "Projekt Kisz" Teatru Kijo, "Ryzografie" Pracowni Fizycznej, "A Wersja" Teatru Art 51, "Spadając" na podstawie powieści Don Delillo The Falling Man w reżyserii M. Brzozowskiego czy "Kamień" Mariusa von Mayenburga w reżyserii G. Wiśniewskiego.
Cytacka zaznaczyła, że od 27 marca do 3 kwietnia zaprezentowanych zostanie 96 wydarzeń, w tym 30 spektakli. Teatr pojawi się nie tylko w przestrzeniach zamkniętych, ale też na ulicach, placach czy w łódzkich kamienicach, szkołach, domach dziennego pobytu.
W tym roku po raz pierwszy "Dotknij Teatru" stanie się imprezą międzynarodową. Jak zaznaczyła wicedyrektor Biura Promocji UMŁ Monika Karolczak, na łódzkiej scenie zaprezentuje się teatr Renitenz ze Stuttgartu, który jest miastem partnerskim Łodzi. "To będzie spektakl w języku polskim" - podkreśliła Karolczak.
Cytacka dodała, że tegoroczna edycja będzie obfitować w premiery - zarówno teatru instytucjonalnego jak i offowego. "Wydarzeniem bez precedensu będzie epilog akcji, który nastąpi 3 kwietnia, czyli +Dialogus de Passione#Pasja Dialogu+" - powiedziała.
Reżyser tego plenerowego spektaklu Konrad Dworakowski wyjaśnił, że jest on przygotowywany przez kilka zespołów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, zaś operatorem projektu jest Teatr Pinokio. "To wielopłaszczyznowy projekt ekumeniczny, który ma swój początek w rozważaniach toczonych w gronie twórców po zeszłorocznych wydarzeniach związanych ze spektaklem +Golgota Piknik+ Postanowiliśmy spotkać się w pracy, poszukując takiego zdarzenia, które będzie łączyło, a nie dzieliło" - podkreślił.
Wątek "Pasji" będzie realizowany w przestrzeni centrum Łodzi, w kilku lokalizacjach, m.in. na posiadającej złą sławę ul. Włókienniczej. Scenariusz zakłada udział kilku grup teatralnych oraz osób z ulicznej "widowni" aktywizowanych przez aktorów.(PAP)
agm/ mhr/