Aktualne trendy w operze i różnorodność form zaprezentują artyści, którzy wystąpią podczas Festiwalu Opera Rara w Krakowie. Tegoroczna dziewiąta edycja potrwa od 18 stycznia do 13 lutego – ogłosili organizatorzy.
Łącznie w programie przeglądu znajdzie się 14 wydarzeń, w tym recitale wokalne z fortepianem, recitale z towarzyszeniem orkiestry, koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz nowe kreacje stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni.
„Niezmiennie gloryfikujemy najtrudniejszy z instrumentów – ludzki głos. Piękny, prowokujący, przepełniony emocjami” – powiedział cytowany w materiałach prasowych dyrektor artystyczny Festiwalu Opera Rara Jan Tomasz Adamus.
Program tegorocznego festiwalu obejmie utwory ok końca XVII w. po rok 1986. Opera Rara – zgodnie z zapowiedziami organizatorów – zaprezentuje różnorodne formy i style, pokaże aktualne trendy w operze poza granicami Polski.
Inauguracja festiwalu nastąpi 18 stycznia w Centrum Kongresowym ICE. Publiczność posłucha recitalu wypełnionego ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. Gwiazdą wieczoru będzie bas-baryton Stephane Degout, znany m.in. ze scen w Aix-en-Provence, Glyndebourne czy Royal Opera House. Towarzyszyć mu będzie Ensemble Pygmalion pod batutą Raphaela Pichona. Recital pokaże zróżnicowanie francuskiej XVIII-wiecznej opery. Pichon oparł program koncertu na motywie piekła, który przewijać się będzie także podczas innych wydarzeń festiwalu.
O piekle przypomną koncerty m.in. 21 stycznia. Tego wieczoru na deskach Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie rozbrzmią świeckie dzieła barokowego kompozytora Marca-Antoine’a Charpentiera: „Les arts florissants” i „La descente d’Orphee aux Enfers”. Oba utwory czerpią z mitologii, w obu także schodzimy do piekieł – za karę i w poszukiwaniu miłości. Dla publiczności zagra francuska grupa Ensemble Desmarest i jej założyciel Ronan Khalil, a towarzyszyć im będą francuski tenor Cyril Auvity i belgijska sopranistka Celine Scheen.
Jedną z największych atrakcji festiwalu ma być występ wybitnej niemieckiej interpretatorki wagnerowskich partii operowych – sopranistki Waltraud Meier. Artystka zaśpiewa dla melomanów 11 lutego w Filharmonii Krakowskiej. W programie wieczoru „Wagner konteksty” Meier i grająca na instrumentach historycznych Capella Cracoviensis, prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa, zaprezentują nie tylko dzieła wielkiego niemieckiego kompozytora, ale także utwory Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa.
Podczas festiwalu – zaznaczyli organizatorzy – nie zabraknie muzyki polskiej. 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi „Erwartung” Arnolda Schoenberga. Solistom – Evelinie Dobracevej w „Erwartung” oraz Andrzejowi Lampertowi w „Pieśni o nocy” będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Całość poprowadzi Michał Dworzyński.
Na zakończenie festiwalu 13 lutego w Teatrze im. J. Słowackiego publiczność obejrzy pierwszą angielską operę – „Wenus i Adonisa” Johna Blowa, inspirowaną muzyką Jeana Baptiste’a Lully’ego. Oparte na „Przemianach” Owidiusza libretto to historia miłosna Wenus, która – skaleczona strzałą Kupidyna – zakochuje się w myśliwym Adonisie. Miłosna opowieść znajduje swój smutny finał w miłosnych duetach i lamencie, kiedy Adonis umiera na rękach bogini. Zwięzłe, przetykane tanecznymi suitami dzieło jest lirycznym przykładem angielskiej kultury dworskiej. Wykonawcą będzie grupa Dunedin Consort z Edynburga.
Opera Rara wystartowała w 2009 r. jako cykl poświęcony przedstawianiu ambitnych i święcących triumfy przedstawień operowych. Centralną częścią programu były rekonstrukcje dawnych oper z kanonu XVII i XVIII w. w wykonaniu czołowych europejskich interpretatorów. Na krakowskich scenach zaśpiewali dotychczas tacy śpiewacy operowi jak m.in.: Maria Grazia Schiavo, Roberta Invernizzi czy Philippe Jarrousky.
Głównymi organizatorami dorocznego przeglądu są Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis. (PAP)
Autor: Beata Kołodziej
Edytor: Agata Zbieg
bko/ agz/