"Nevermore...?", "Msza polowa", "Zielony stół" - to tytuły trzech części antywojennego wieczoru baletowego "1914", który 15 listopada będzie miał premierę w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wydarzenie wpisze się w obchody 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej.
Wystąpią soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego oraz Orkiestra i chór męski Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Dwa zaliczane do światowej klasyki dzieła wybitnych choreografów, Niemca Kurta Joossa (1932) i Czecha Jiriego Kyliana (1980), zaprezentowane zostaną razem z najnowszą pracą młodego choreografa polskiego Roberta Bondary.
Wieczór otworzy antywojenny balet Bondary "Nevermore...?" (będzie to jego prapremiera) z muzyką polskich kompozytorów współczesnych Prasquala i Pawła Szymańskiego oraz Amerykanina Steve'a Reicha.
W intencji twórcy, "Nevermore...?" skłaniać ma do "refleksji nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki". Jak zaznaczył Bondara na środowej konferencji prasowej w Warszawie, jego spektakl "nawiązuje do wielkiej wojny, która miała miejsce sto lat temu", jednocześnie jednak jest to "szersze spojrzenie na zagadnienie wojny".
"Chciałem spojrzeć generalnie na konflikty zbrojne oraz na to, jak zmieniały się one w ciągu stu lat" - mówił Bondara, tancerz, choreograf i pedagog, artysta Polskiego Baletu Narodowego, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi oraz warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.
"Najbardziej wstrząsająca jest liczba ofiar cywilnych" - podkreślił. "Spojrzenie na człowieka jako jednostkę, która musi mierzyć się z historią" było w tworzeniu tego spektaklu kluczowe - powiedział autor choreografii.
"Msza polowa", drugi punkt w programie wieczoru "1914", to z kolei tytuł kantaty autorstwa czeskiego kompozytora Bohuslava Martinu. "Martinu skomponował swoją wspaniałą kantatę po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 r. Odnosiła się ona jednak w istocie do tragicznych wspomnień z I wojny. Słynny choreograf Jiri Kylian stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący w wymowie męski balet, w którym wysyłani na front młodzi żołnierze giną wciąż w bezsensownych wojnach" - przypomniano w zaproszeniu na premierowy spektakl w Warszawie.
Dla Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Kylian powtórzy tę klasyczną już realizację razem z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego.
Jako trzecia część programu wieczór "1914" zakończy "Zielony stół" - z muzyką Friedricha A. Cohena na dwa fortepiany - utrzymane w duchu ostrej antywojennej politycznej satyry dzieło choreografa Kurta Joossa. Jak przypomniano w środę, po paryskiej prapremierze "Zielonego stołu" w roku 1932, uchodząc przed groźbą prześladowań, artysta ten musiał wyemigrować z Niemiec - gdzie coraz większy wpływ na władzę i politykę uzyskiwali naziści - do Anglii.
Uznany za arcydzieło balet Joossa "zyskał walor ponadczasowej przestrogi przed wojną".
Kolejne, po wieczorze premierowym, spektakle "1914" zaplanowano na 16, 26 i 30 listopada oraz na 2 i 3 grudnia.(PAP)
jp/ par/