"Symfonia pieśni żałosnych" - spektakl w choreografii Kadera Attou do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego - zostanie zaprezentowany we wtorek na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w ramach 3. Dni Sztuki Tańca. Opracowany przez francuskiego choreografa Kadera Attou do III Symfonii Góreckiego układ choreograficzny opiera się na hip hopie i tańcu współczesnym. W spektaklu wystąpią artyści francuskiego zespołu Accrorap, który rozpoczął swoją działalność w latach 80. od wykonywania breakdance.
Spektakl zaprezentowano po raz pierwszy w czerwcu ubiegłego roku na Festiwalu Tańca we francuskim Montpellier.
Trzyczęściową III "Symfonię pieśni żałosnych" na sopran i orkiestrę Górecki napisał w 1976 roku. Tematem utworu jest tęsknota i cierpienie rozdzielonych przez wojnę matki i jej dzieci. Tekst pierwszej części to polski lament Maryjny z XV wieku. Druga część odnosi się do słów wyrytych na ścianie więziennej celi przez młodą, aresztowaną przez Gestapo dziewczynę, trzecia - do śląskiej pieśni ludowej o matce próbującej odnaleźć syna poległego w powstaniu śląskim.
Początkowo utwór Góreckiego był znany prawie wyłącznie wąskiemu gronu znawców muzyki współczesnej. W 1992 roku III Symfonię w wykonaniu amerykańskiej sopranistki Dawn Upshaw i orkiestry London Sinfonietta zarejestrowano na płytach. Nagranie to przyniosło polskiemu kompozytorowi na początku lat 90. międzynarodowy rozgłos, dzięki niemu Górecki stał się znanym na całym świecie artystą.
3. Dni Sztuki Tańca odbywają się w dniach 12-28 września w Warszawie. W tegorocznej edycji festiwalu wzięło udział sześć zespołów tanecznych z Francji, Holandii, Niemiec, Polski i Japonii. Wydarzeniem były występy na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zespołu Wuppertal Tanztheater z utworami zmarłej niedawno twórczyni teatru tańca Piny Bausch.
W środę - w ostatni dzień festiwalu - będzie można zobaczyć spektakl "I przejdą deszcze...", także do muzyki Góreckiego. Ten trzyczęściowy balet miał swoją premierę w marcu. Choreograf Krzysztof Pastor opracował taniec do trzech utworów Góreckiego: "Beatus vir" na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę, "Quasi una fantasia" na wielką orkiestrę smyczkową, "Kleines Requiem fuer eine Polka" na fortepian i 13 instrumentów. (PAP)
mce/ hes/