Złożona z 83 rzeźb kompozycja „Bambini” Magdaleny Abakanowicz będzie prezentowana w holu centralnym Muzeum Śląskiego w Katowicach do 7 stycznia 2024 r. Wernisaż wystawy w muzealnej Galerii Jednego Dzieła – w czwartek.
"Dzieło przypomina grupę dzieci ukazanych w bezruchu; organicznych i zesztywniałych zarazem, zindywidualizowanych i zanonimizowanych jednocześnie" - wskazują autorzy wystawy w muzealnej Galerii Jednego Dzieła, zatytułowanej "Biotekstura, tajemnica oddechu. Bambini Magdaleny Abakanowicz". Wernisaż zaplanowano na czwartkowy wieczór.
"Bambini" to kompozycja przestrzenna stworzona na przełomie lat 1998 i 1999. Powstała dla Palais-Royal Garden w Paryżu, ale po raz pierwszy była eksponowana na słynnej wystawie "Abakanowicz on the Roof" na dachu Metropolitan Muzeum of Art w Nowym Jorku. Później była wielokrotnie wystawiana – w Berlinie, Paryżu, Warszawie (Opera Narodowa i Zamek Królewski), Nowym Jorku w Metropolitan Museum of Art oraz Marlborough Gallery, w Poznaniu, niemieckim Bad Homburg, Madrycie, Dusseldorfie, Mediolanie, w muzeum w Orońsku, ponownie w nowojorskim Marlborough Gallery, we Wrocławiu, we włoskim Chianti czy w Timisoarze w Rumunii.
"Bambini zaliczają się do największych i najbardziej znanych prac artystki, która w przypadku mniej czy bardziej rozbudowanych wizji tłumów zaczęła korzystać z takich materiałów jak brąz i beton, lecz nie wyzbyła się wrażliwości rozwiniętej w obcowaniu z miękką, delikatną, sensualną tkaniną" - czytamy w informacji Muzeum Śląskiego.
"Bambini" to pierwsza praca Abakanowicz, której artystka nadała niespotykaną skalę. Dzieło, gdy powstało, było najliczniejszym spośród jej bezgłowych "tłumów" - cyklu ikonicznego dla światowej sztuki współczesnej. Monumentalna kompozycja przedstawia - jako jedna z nielicznych w dorobku artystki - postaci dziecięce. Grupa 83 rzeźb stanowi spójną całość, figury nigdy nie uległy rozproszeniu.
W ub. roku w Domu Aukcyjnym Polswiss Art za dzieło "Bambini", prezentowane obecnie w Katowicach, zapłacono 13,6 mln zł, bijąc tym samym rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce.
Pierwsze cykle rzeźb figuratywnych: "Postacie siedzące" (1974-84) i "Plecy" (1976-80), Magdalena Abakanowicz zaczęła tworzyć w połowie lat 70. Była już wówczas artystką rozpoznawalną i wysoko cenioną w międzynarodowym środowisku artystycznym. Tajemnicze, abstrakcyjne Abakany przyniosły artystce prestiżowe nagrody i otworzyły dla niej świat. Kolejnym cyklem, który wpisał ją na zawsze w rangę artystów światowej skali, były właśnie "tłumy".
"Te tłumy stoją w muzeach i publicznych kolekcjach wielu krajów. Z płótna, brązu, żeliwa, betonu. Stanowią znak trwającej obawy. Są konfrontacją z ilością i ze sobą samym. Są zaklęciem istniejącego tłumu, w który wprowadzam swój – nieruchomy" – pisała w 2002 r. Magdalena Abakanowicz.
Prof. Magdalena Abakanowicz (1930–2017) - rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej - zaliczana jest do najwybitniejszych osobowości artystycznych naszych czasów. W latach 1949–1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX w. tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane Abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. Zrealizowała liczne rzeźby plenerowe w Polsce oraz m.in. we Włoszech, Izraelu, Japonii, USA.(PAP)
mab/ pat/