Nową instalację pt. „Bunkier” pokazała w sobotę w Gdańsku znana rzeźbiarka Julita Wójcik, autorka m.in. "Tęczy" w Warszawie. Jak tłumaczy artystka, jej praca to metafora zagrożenia, z jakim stykają się twórcy współczesnej sztuki i jej odbiorcy.
Praca „Bunkier” została zaprezentowana w ramach projektu artystycznego „Parkowanie” w parku w Gdańsku-Oliwie. To ósma edycja tej imprezy, której hasłem przewodnim w tym roku jest dom.
„Bunkier” wyglądem przypomina tytułowy obiekt fortyfikacyjny – artystka użyła do jego wykonania zdjęć autentycznych bunkrów z terenu Gdyni i jest on napompowany powietrzem.
„W tym +Bunkrze+ można się schować, żeby czuć się bezpiecznie, ale można mieć także możliwość ataku, bo są w nim przecież okienka strzelnicze. To jest jakby osobista przestrzeń wolności każdego człowieka” – powiedziała PAP Wójcik.
Jak wyjaśniła, jej bunkier mieści w sobie "poczucie obopólnego zagrożenia”.
„Istniejącego i rozdętego bardziej w głowach - dlatego jest on dmuchany. Zagrożenia dwóch stron konfliktu, który w zasadzie nie powinien zaistnieć.
Dodała, że choć pierwszy pomysł na tę instalację powstał w kwietniu, to w międzyczasie pojawił się ważny kontekst dla tej pracy, czyli spór wokół przedstawienia „Golgota Picnic”.
Spektakl Rodrigo Garcii miał zostać pokazany na festiwalu Malta w Poznaniu, ale wskutek protestów środowisk prawicowych i katolickich sztukę odwołano. W kilku miastach w Polsce odbyło się publiczne czytanie sztuki lub pokazano jej filmowy zapis.
„Kiedy znalazłam się na odczycie tej sztuki w Gdańsku poczułam się dosłownie jak w bunkrze, sytuacji oblężenia. Obydwie strony czują się zagrożone: ci, którzy byli w środku, czyli czytający +Golgotę Picnic+, jak i ci na zewnątrz, którzy teoretycznie nas okupowali, czuli się jeszcze bardziej obrażani i zagrożeni” – powiedziała Wójcik.
Dodała, że "Bunkier" nawiązuje do sytuacji artystów w dzisiejszej Polsce i ich swobody twórczej.
"Bunkier" nawiązuje do sytuacji artystów w dzisiejszej Polsce i ich swobody twórczej.
„Artyści zaczynają być pod obstrzałem. Politycy, bo to oni głównie stawiają te zarzuty, oskarżają artystów o obrazę uczuć religijnych. Gdzieś jest ta bariera, której musimy się przeciwstawić. Artyści są ograniczani z zewnątrz, ale również zaczynają dokonywać autocenzury, bo obawiają się procesów sądowych. Skandal nigdy nie jest zamierzeniem artysty” - podkreśliła Wójcik.
"Bunkier" stanął przed Pałacem Opatów, gdzie mieści się oddział sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.
"Jednym z pomysłów na lokalizację był np. Plac Inwalidów Wojennych, ale w końcu zdecydowałyśmy się, że tu postawimy bunkier. To najbardziej odpowiednie miejsce w kontekście całej dyskusji, która pojawiła się ostatnio na temat sztuki współczesnej" - powiedziała kuratorka "Parkowania" Emilia Orzechowska.
W ramach "Parkowania" do niedzieli w parku w Gdańsku-Oliwie, oprócz "Bunkra", pokazywane będą również prace: "Gdzie indziej" Anny Królikiewicz, "Bezdomu" Aurory Lubos, "I Love You Artur" Cecylii Malik, "Welcome" Honoraty Martin, "Altana westchnień" Patrycji Orzechowskiej, "Przytulanka" Izy Rutkowskiej i "Bezdomna Galeria Gablotka" Macieja Salomona i Tomasza Wierzchowskiego.
W trakcie imprezy zaplanowano także m.in. koncert Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej im. I.Krenza, potańcówkę, kino plenerowe oraz warsztaty edukacyjne.
Julita Wójcik, rzeźbiarka, performerka, autorka akcji artystycznych urodziła się w Gdańsku w 1971 r. W latach 1991-1997 studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Gdańsku. Jest laureatką m.in. Paszportu Polityki
Artystka uczestniczyła w wielu akcjach i wystawach w kraju i za granicą. Do jej najsłynniejszych prac należą m.in. "Obieranie ziemniaków" (2001); "Rewitalizacja Parku Schopenhauera" (2002); "Dokarmiaj niebieskie ptaki"(2005); "Jazda figurowa" (2005); "Falowiec"( 2005-2006); "If You See Something Say Something" (2007) oraz "Tęczy".
"Tęcza" pojawiła się na Placu Zbawiciela w Warszawie w czerwcu 2012 r. Rok wcześniej, podczas polskiej prezydencji, zdobiła plac przed Parlamentem Europejskim.
Barwna instalacja ze sztucznych kwiatów w kolorach tęczy została spalona 11 listopada 2013 r. przez osoby biorące udział w zorganizowanym przez środowiska narodowe Marszu Niepodległości. Odnowiona "Tęcza" stanęła ponownie na pl. Zbawiciela 1 maja tego roku - w 10. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. (PAP)
rop/ drag/