Dawnej muzyce włoskiej będzie poświęcona przyszłoroczna 16. edycja festiwalu Misteria Paschalia, który odbędzie się w Wielkim Tygodniu i w Wielkanoc w Krakowie. W programie znalazło się 10 koncertów, niektóre pokaże francuska telewizja muzyczna Mezzo.
Jak przypomniał podczas wtorkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig, dwa lata temu krakowski festiwal nieco zmienił formułę, co roku przedstawiając muzykę dawną z innego państwa. W przyszłorocznej edycji przyjdzie czas - po muzyce francuskiej i brytyjskiej - na prezentację dorobku kompozytorów włoskich.
„Program jest dobierany i często też prezentowany przez najwybitniejszych dyrygentów z danego kręgu kulturowego. To niezwykle cenne, bo na scenach krakowskich prezentują się artyści, którzy mają do tej muzyki niezwykłą czułość, zrozumienie i tłumaczą ją naszej publiczności” - podkreślił Kulig.
Program przyszłorocznego festiwalu Misteria Paschalia został przygotowany przez maestro Antonia Floria, założyciela i szefa artystycznego specjalizującej się w muzyce dawnej włoskiego południa Cappelli Neapolitany, we współpracy z Krakowskim Biurem Festiwalowym.
Koncerty, zaplanowane na okres między 15 a 22 kwietnia, zgrupowane zostały w dwa pasma: „Vanita” i „Sensibilita”. Zabrzmią one w kościołach św. Katarzyny Aleksandryjskiej i Świętego Krzyża, oraz w Centrum Kongresowym ICE Kraków i Kopalni Soli w Wieliczce. Zaplanowano także część edukacyjną, która przybliży włoskie tradycje i dziedzictwo kulturowe - przede wszystkim muzykę dawnych wieków, oraz jej szeroką cyrkulację w Europie, ze szczególnym naciskiem na jej recepcję w Polsce.
Antonio Florio poinformował, że podczas ośmiu festiwalowych dni wybitni włoscy i polscy artyści zagrają dzieła z Neapolu, Rzymu, Wenecji, Mediolanu, Ferrary i Modeny.
Program – zaznaczył - nie tylko przeprowadzi melomanów przez specyfikę poszczególnych ośrodków artystycznych, ale pokaże też mnogość odcieni włoskiej twórczości związanej z okresem Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy. „Misteria Paschalia to znane na całym świecie wydarzenie poświęcone muzyce Wielkiego Tygodnia. Tym razem będzie to Wielki Tydzień związany z Włochami, ze wszystkimi regionami kraju: Kampanią, Sycylią, Lacjum, Północą Włoch” - ocenił dyrektor-rezydent.
Osią głównego cyklu koncertów Festiwalu Misteria Paschalia - zatytułowanego „Vanita” - będą różne ujęcia Męki Chrystusowej. Na inaugurację festiwalu w poniedziałek 15 kwietnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej Antonio Florio poprowadzi swój zespół Cappella Neapolitana oraz Chór Polskiego Radia w „Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Johannem” Neapolitańczyka Gaetana Veneziana. Dzień później w tym samym miejscu wybór kompozycji opartych o tekst Pietra Metastasia „La Passione di Gesu Cristo Signor Nostro” zaprezentują Orkiestra Historyczna i kontratenor Filippo Mineccia.
Bezpośrednio do Pasji odwołuje się także sobotni program „Lu Cuntu de la Passiuni” złożony z pochodzących z południa Włoch pieśni leżących na styku muzyki tradycyjnej i klasycznej. Wykonane zostaną one w niezwykłej scenerii podziemnej kaplicy św. Kingi wielickiej kopalni przez tenora Pino De Vittorio z towarzyszeniem zespołu Laboratorio‘600, który poprowadzi lutnista Franco Pavan.
Rozważania nad Męką prowadzić będą także: Capella Cracoviensis, która na Wielką Środę w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej przygotowała program prezentujący ścisłe związki artystyczne i stylistyczne łączące kompozytorów polskich i włoskich na przełomie XVI i XVII wieku.
Kompozycje Antonia Vivaldiego, Leonarda Lea i Antonia Maria Bononciniego przedstawi w Wielki Czwartek w Sali Teatralnej ICE Kraków Rinaldo Alessandrini, który pokieruje zespołami Concerto Italiano i Cracow Singers. Na Wielki Piątek zaplanowano w tym samym gmachu premierowe wykonanie dzieł Antonia Noli przez Cappella Neapolitana i Antonio Florio.
Festiwal zwieńczy koncert w Poniedziałek Wielkanocny zatytułowany „Festa Napoletana” z ariami i duetami z kantat i oper buffa. Na scenie Centrum Kongresowego ICE Kraków staną sopranistka Roberta Invernizzi i Pino De Vittorio. Solistom towarzyszyć będzie Cappella Neapolitana, pod dyrekcją dyrektora-rezydenta.
Drugie pasmo „Sensibilita” to cykl trzech późnowieczornych koncertów, które odbędą się w kościele Świętego Krzyża. Zespół Micrologus przedstawi program wypełniony średniowiecznymi laudami (Wielki Poniedziałek); połączone zespoły wokalny Voces Suaves i instrumentalistów z Concerto Scirocco zaprezentują „Pasję według św. Marka” Giachesa de Werta (Wielka Środa), a instrumentalne trio I Bassifondi zagra „Alfabeto falso” („fałszywy alfabet”), czyli serię tańców z wydanego na początku XVII wieku traktatu z tabulaturami gitarowymi Girolama Montesarda (Wielki Wtorek).(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ pat/