Mamy bogaty repertuar i bardzo ważny nurt wykonań historycznych. Odbędzie się ponad 40 koncertów: recitali, koncertów kameralnych, oratoryjnych i symfonicznych - powiedział PAP Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu "Chopin i jego Europa".
XIII Międzynarodowy festiwal Muzyczny "Chopin o jego Europa" odbywać się będzie w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie od 12 do 30 sierpnia. Zaplanowane są również koncerty w Bazylice św. Krzyża.
PAP: Jedną z głównych idei festiwalu od początku jego istnienia jest ukazywanie różnych wpływów na muzykę Chopina i oddziaływania stylu Chopina na innych kompozytorów. W tym roku ten obszar wyznacza hasło: "Od Bacha do Chopina". Jakie znajduje to odbicie w programie festiwalu?
Stanisław Leszczyński: Hasło "Od Bacha do Chopina" jest pewnym symbolicznym ujęciem programu. Nasz festiwal ukazuje bowiem twórczość Chopina w szerokiej panoramie - na tle jego czasów i w perspektywie współczesności. Mamy zatem w programie słynne utwory muzyki klasycznej: Bacha, Brahmsa, Beethovena, Chopina, Mozarta, Schumanna, Paganiniego, Haydna, Liszta, Mendelssohna, Schoenberga, Szymanowskiego. Bach, co chciałbym podkreślić, będzie bardzo intensywnie prezentowany, wykonane zostaną m.in. takie dzieła jak Koncerty brandenburskie i Wariacje Goldbergowskie.
Ta perspektywa muzyki europejskiej festiwalu chopinowskiego - prezentacja znanych i nieznanych arcydzieł muzyki europejskiej od baroku po wiek XIX - ma kolosalne znaczenie, ale również jest ważna perspektywa muzyki polskiej. I tak, obok Chopina będziemy mieli kilkunastu polskich kompozytorów, w tym także rzadziej wykonywanych, takich jak: Franciszek Mirecki, Władysław Żeleński, Ignacy Feliks Dobrzyński, Juliusz Zarębski, Mieczysław Wajnberg, Józef Krogulski.
PAP: Charakterystyczny dla tegorocznej edycji festiwalu ma być nurt wykonań historycznych; są one modne i lubiane przez wykonawców, ale niekiedy trudno się tego słucha.
Stanisław Leszczyński: Festiwal "Chopin i jego Europa" ma rozsmakować publiczność w słuchaniu muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych. W tej chwili w Europie trudno sobie wyobrazić wykonanie utworów Bacha czy Monteverdiego w inny sposób niż na instrumentach z epoki. Nie jest to tylko kwestia brzmienia instrumentów, ale pewnego stylu, który te instrumenty dyktują. My staramy się prezentować nurt wykonawstwa historycznego w jego najlepszym – i najciekawszym wydaniu. Zapraszamy wirtuozów instrumentów dawnych i legendarne zespoły. W tym roku po raz pierwszy na festiwalu wystąpią podczas jednego koncertu dwie orkiestry. Będą to typowo barokowa orkiestra z Freiburga z rewelacyjnym, znanym już naszej publiczności, pianistą Kristianem Bezuidenhoutem - zespół ten wykona komplet koncertów fortepianowych Bacha - i na tym samym koncercie usłyszymy utwory Chopina w wykonaniu Orkiestry XVIII wieku i grającego na fortepianie historycznym Garricka Ohlssona. Będzie to konfrontacja dwóch orkiestr i dwóch solistów; obaj grają na instrumentach z epoki, ale w zupełnie odmienny sposób.
PAP: Zawsze jest pan dumny z udziału w festiwalu najwybitniejszych muzyków. Kto w tym roku pojawi się w Warszawie? Jacy soliści, jakie zespoły kameralne, orkiestry?
Stanisław Leszczyński: Gościć będziemy zwycięzców Konkursów Chopinowskich Marthę Argerich, Garricka Ohlssona, Yuliannę Avdeevą, Charlesa Richarda-Hamelina, Seong-Jin Cho, Erica Lu. Wystąpią też Gabriela Montero oraz wspaniała kanadyjska pianistka Angela Hewitt, którą usłyszymy w Wariacjach Goldbergowskich Bacha. Dwukrotnie też wystąpi Nelson Goerner, a Garricka Ohlssona, wybitnego amerykańskiego pianistę, zwycięzcę VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 1970 roku festiwalowa publiczność będzie miała okazję usłyszeć czterokrotnie. Poza tym zaproszeni na festiwal zostali m.in.: Jan Lisiecki i Vadym Kholodenko, wielka gwiazda Andreas Staier; Howard Shelley, Alexander Melnikov - wiele pięknie zapisanych w muzyce nazwisk.
PAP: A czy Martha Argerich na pewno pojawi się na festiwalu?
Stanisław Leszczyński: Kochamy Marthę, ale wiadomo, że zwykle z jej występem związana jest pewna aura niepewności. Jeśli dotrzyma obietnicy i przyjedzie, to zagra podczas finałowego wieczoru - 30 sierpnia - z Garrickiem Ohlssonem. Ale nawet bez Marthy festiwal będzie obfitował w wydarzenia nadzwyczajne: usłyszymy na przykład młodzieńczą wersję „Makbeta” Verdiego z Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego. Czekają nas wielkie wzruszenia artystyczne, mamy na festiwalu mistrzów i wspaniałych debiutantów, mamy bogaty repertuar i bardzo ważny nurt wykonań historycznych, jak również znakomite wykonania premierowe.
Rozmawiała Anna Bernat (PAP)
Stanisław Leszczyński, twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa, za który w 2015 roku otrzymał Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, przyznawaną przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Laureat Paszportu Polityki nr 1. Jest również twórcą i szefem artystycznym wszystkich serii fonograficznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych w Belgradzie, Luksemburgu, Genewie, Amsterdamie i Warszawie.
Program 13. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa" znajduje się na stronie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w zakładce Festiwal.
abe/ agz/