Problem przemocy będzie głównym motywem tegorocznego Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”, który rozpocznie się 5 listopada w Katowicach. Widzowie obejrzą m.in. pięć spektakli w konkursie głównym i cztery przedstawienia młodych twórców.
Szczegóły programu festiwalu, który w tym roku odbędzie się już po raz 18. organizatorzy przedstawili podczas czwartkowej konferencji prasowej. Przewodnim hasłem tegorocznego festiwalu jest „Przemoc. Stop!”.
„Wątek przemocy, agresji, brutalizacji życia społecznego, politycznego, ale też osobistego był dominujący w spektaklach, które obejrzeliśmy” - powiedziała dyrektor artystyczna festiwalu Katarzyna Janowska. Dodała, że spektakle konkursowe opowiadają o przemocy w związkach, przemocy wobec kobiet, przemocy ekonomicznej lub nawiązują do kontekstu dramatycznej historii XX wieku.
O główną nagrodę festiwalu – Laur Konrada – powalczy pięcioro reżyserów. W pierwszym dniu festiwalu widzowie obejrzą spektakl „Biała siła, czarna pamięć” w reżyserii Piotra Ratajczaka, przygotowany przez Teatr Dramatyczny w Białymstoku. To przedstawienie oparte na zbiorze reportaży Marcina Kąckiego, przedstawiających problem neofaszyzmu na Podlasiu.
Drugi spektakl konkursowy - „Punkt zero: Łaskawe” wyreżyserowany przez Janusza Opryńskiego w Teatrze Provisorium w Lublinie – inspirowany jest książką Jonathana Littella, opowiadającej o zbrodniach II wojny światowej oczyma niemieckiego oficera.
„Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła” - to kolejne przedstawienie konkursowe, w reżyserii Agaty Dudy-Gracz. Spektakl, wystawiony przez Teatr Muzyczny w Gdyni, odwołuje się do średniowiecznej legendy o dziewczynie, która pod wpływem nieszczęśliwej miłości i innych rozczarowań postanawia zostać świętą.
Losy czwórki bohaterów, których drogi przecinają się w Nowym Jorku, przedstawia kolejny spektakl konkursowy „Nieznośnie długie objęcia” w reżyserii Iwana Wyrypejawa (Teatr Powszechny w Warszawie). Bohaterowie usłyszą głos wszechświata podpowiadający jak zmienić dotychczasowe życie i osiągnąć wewnętrzną harmonię.
Ostatni spektakl konkursowy to „Wróg ludu” w reżyserii Jana Klaty, zrealizowany przez Narodowy Stary Teatr w Krakowie. Przedstawienie rozgrywa się w uzdrowisku, w którym dochodzi do konfliktu, gdy okazuje się, że woda w kąpielisku przynoszącym dochód miastu okazuje się skażona. Jeden z bohaterów chce zamknięcia dostępu do wód, drugi – zatuszowania sprawy.
Spektakle konkursowe oceni jury, w skład którego wejdą: krytyk teatralny Roman Dołżański, aktor Adam Ferency, reżyserka Agnieszka Glińska, reżyser Lech Majewski oraz kompozytor Paweł Mykietyn. „Zestaw jest silny, to są bardzo mocne osobowości i mam nadzieję, że werdykt w związku z tym też będzie mocny” - powiedziała Janowska. Ci sami jurorzy ocenią też spektakle młodych reżyserów. Zwycięzca Młodych Interpretacji otrzyma nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
„Interpretacje” to jednak nie tylko konkursy. Na otwarcie festiwalu widzowie obejrzą spektakl Eweliny Marciniak pt. „Leni Riefenstahl: epizody niepamięci”, a 13 listopada, na zakończenie – spektakl mistrzowski pt. „Podopieczni” w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Od kilku lat „Interpretacjom” towarzyszy „Reaktor” - projekt społeczno-artystyczny, na który składają się spektakle, spotkania, koncerty i warsztaty w różnych dzielnicach Katowic.
„Interpretacje” zajmują szczególne miejsce w kalendarzu imprez kulturalnych w Polsce. Podczas tego festiwalu swoje spektakle wystawiali najwybitniejsi polscy twórcy teatralni. Dotychczasowi laureaci Lauru Konrada to: Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk, Wojciech Smarzowski, Krzysztof Warlikowski, Przemysław Wojcieszek, Maja Kleczewska, Mariusz Grzegorzek, Iwona Kempa, Jan Klata, Radosław Rychcik, Marcin Liber i Monika Strzępka.
Festiwal „Interpretacje” organizują: Urząd Miasta Katowice oraz Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek. Patronat nad imprezą sprawuje prezydent Katowic Marcin Krupa, a patronat honorowy – minister kultury Piotr Gliński i marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.(PAP)
kon/ mow/