Wykonania premierowych kompozycji, nowatorskie widowiska operowe, koncerty muzyki inspirowanej folklorem oraz potańcówki wypełnią program VIII edycji Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”, który rozpocznie się w środę w Lublinie.
Ideą festiwalu „Kody” jest spotkanie wybitnych kompozytorów muzyki współczesnej, przedstawicieli muzyki alternatywnej, a także twórców tradycyjnych i rekonstruujących archaiczne tradycje. Organizatorem jest lubelski Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”.
Wystąpią artyści z Czech, Holandii, Ukrainy, USA, Danii i Polski. „Tematem tegorocznego festiwalu jest +inna mowa+. Odsyła on do muzyki wyrastającej z mowy” – powiedziała Karolina Majkowska z ośrodka „Rozdroża”.
Festiwal otworzy premierowy koncert „Na Rozdrożu” w wykonaniu sopranistki Olgi Pasiecznik oraz zespołu Ensemble Tourbillon. Wykonają oni m.in. wokalno-instrumentalne utwory włoskich i francuskich kompozytorów doby baroku, takich jak Antonio Caldara, Attilio Ariosti czy Marin Marais.
Na zamówienie festiwalu „Kody” powstał multimedialny spektakl muzyczny, nazywany też opera-nowa, „Reve Rave” Jagody Szmytki, w którym wystąpi zespół Wojtek Mazolewski Quintet oraz tancerze. To kolejna odsłona kompozycji „Lost” Szmytki, wykonywanej m.in. na festiwalu Warszawska Jesień. Złożony z trzech części spektakl przywołuje postać genialnego wynalazcy Nikoli Tesli, atmosfera przypomina senne marzenia i hipnotyczny seans.
Kolejny koncert, „Żywioły”, określany jako „performens dźwiękowy” także powstał na zamówienie lubelskiego festiwalu. Jest to kompozycja Hansa van Koolvijka z Holandii do scenariusza muzycznego Jana Bernada, dyrektora artystycznego ośrodka „Rozdroża”. Śpiewał będzie Zespół Muzyki Dawnej lubelskiego ośrodka „Rozdroża”.
Artyści zaprezentują efekt laboratoryjnych prac nad fenomenem zjawisk akustycznych powstających podczas wykonywania tradycyjnych pieśni dawnymi technikami. Prace te dowiodły, że wiele tych zjawisk można dziś odnaleźć w efektach współczesnej muzyki eksperymentalnej, osiąganych przy użyciu urządzeń elektronicznych, czy preparowaniu instrumentów.
Premierę będzie miała kameralna opera Piotra Kurka z librettem Michała Libery „Ivy Snowstalkers of Ancient Apron” czyli „Bluszczowe prześniegośladowce z antycznego chałatu”, również stworzona na zamówienie lubelskiego festiwalu. To utopijna fantazja na temat świata, z którego z dnia na dzień znikają ludzie, oparta na książce Alana Weismana „Świat bez nas”.
Zespół Cocorosie na koncercie zatytułowanym „Past and Present” wykona kompozycje inspirowane rozmaitymi gatunkami muzyki, jak hip-hop, reggae czy folk. Tworzą go siostry, Bianca i Sierra Casady, które zaczynały karierę w Paryżu, a obecnie mieszkają i tworzą w Nowym Jorku. Ich utwory są komentarzem do wydarzeń społecznych i politycznych; nawiązują też do osobistych przeżyć.
Polską premierę będzie miała opera-requiem „Hiob”, którą stworzyli ukraińscy artyści Roman Grygoriv i Ilia Razumeiko oraz opera-nowa „love fail” Davida Langa (USA). Hans van Koolvijk zaprezentuje instalację dźwiękową „Bambuso Sonoro”, opartą na pomyśle równoczesnej gry na wielu fletach.
Widzowie będą mogli spotkać się z artystami i bawić się na tradycyjnych potańcówkach. Zagrają zespoły: Tęgie Chłopy, Gęsty Kożuch Kurzu, Zawołany Skład Weselny, Kapela Bornego z Podzamcza. Koncerty odbywać się będą w Centrum Kultury, Bazylice oo. Dominikanów i w nowo otwartym Centrum Spotkania Kultur. Festiwal potrwa do soboty 14 maja. (PAP)
kop/ par/