Pod hasłem Game Music Fest w Katowicach 17–18 lutego odbędzie się festiwal muzyki z gier komputerowych. Przewidziano m.in. dwa koncerty, w tym jeden w Spodku, a także panel dyskusyjny nt. rozwoju muzyki w grach.
Jak mówił na czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach Adam Wesołowski, dyrektor Filharmonii Śląskiej, organizującej wydarzenie, stoją za nim dwie inspiracje.
„Pierwszą z nich jest to, że Filharmonia Śląska rozwija się, również technologicznie. Na początku były to koncerty industrialne, których istotnym elementem były dźwięki z komputera. Następnie pojawiły się koncerty z towarzyszącym orkiestrze hologramem, które są nadal z nami. Od jakiegoś czasu prowadzimy próby koncertów w technologii VR, rzeczywistości wirtualnej” – wymieniał Wesołowski.
„Drugą, jakże naturalną potrzebą jest to, że woj. śląskie, Katowice, w swoim dynamicznym rozwoju wydają się być liderem, jeżeli chodzi o produkcję gier wideo. W tym regionie mamy też wielu wspaniałych artystów, reżyserów dźwięku, producentów. W związku z tym chcemy pokazywać, że muzyka w grach również może być interesująca” – wyjaśnił dyrektor Filharmonii Śląskiej.
Pierwszy Game Music Fest rozpocznie się 17 lutego. Orkiestra symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Františka Macka wykona w Spodku kilkanaście utworów z gier: Assassin’s Creed, Counter-Strike, Diablo II, Heroes of Might and Magic III, League of Legends, The Legend of Zelda, Mass Effect, Red Dead Redemption II, Resident Evil, Skyrim, World of Warcraft, Uncharted oraz Mortal Kombat.
Wesołowski zapowiedział, że muzyce będą towarzyszyły wizualizacje wykonane przez studentów kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej z cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego, widowisko taneczne oraz pokazy cosplay.
18 lutego w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert holograficzny pianisty Łukasza Szubskiego, również z muzyką z gier, a także panel dyskusyjny poświęcony diagnozie rozwijającego się rynku muzyki do gier komputerowych z udziałem kompozytorów, twórców oraz osób z branży.
Jak mówił w czwartek jeden z zaproszonych panelistów, twórca muzyki do wielu gier, w tym Wiedźmina czy Painkillera Adam Skorupa, muzyka z gier przeszła bardzo długą drogę. „Jeszcze 30 lat temu były to zwykłe dźwięki elektroniczne, jakieś melodyjki. Obecnie komponowanie muzyki do gier nie różni się praktycznie od komponowania muzyki do filmów, a wręcz mam wrażenie, że jest trudniejsze” – ocenił.
„To dla mnie święto i bardzo miłe doświadczenie, gdy muzyka z gier, czyli muzyka rozrywkowa, wchodzi na salony, do poważnych miejsc i jest grana przez wirtuozów. Dzięki temu, mam wrażenie, zachęcimy naszą twórczością, która mam nadzieję, jakościowo wiele nie odbiega od muzyki klasycznej – młodszą widownię” – mówił Skorupa, którego jeden z utworów premierowo wybrzmi w Spodku.
Wydarzeniom 18 lutego w siedzibie Filharmonii Śląskiej towarzyszyły będą stanowiska VR Filharmonii Śląskiej i Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego i wystawa augumented reality (rozszerzonej rzeczywistości).
Filharmonia Śląska ogłosiła też już konkurs na logo muzyczne festiwalu, który ma zostać rozstrzygnięty na początku lutego - zwycięski utwór będzie wybrzmiewał podczas festiwalu.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pat/