Amerykański mistrz dyrygentury Leonard Slatkin, soliści Sayaka Shoji, Danjulo Ishizaka i Camilla Tilling oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainaugurują w niedzielę 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie.
Kompozycje Beethovena, Brahmsa i Mahlera znalazły się w programie niedzielnego koncertu rozpoczynającego 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Sali Koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej.
Hasło "Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler" wyznacza linię przewodnią i klimat naszego festiwalu, a więc także koncertu inaugurującego - powiedziała PAP Elżbieta Penderecka.
Pierwszego wieczoru - 22 marca - wykonane zostaną uwertura "Coriolan" Beethovena, Koncert podwójny a-moll Johannesa Brahmsa i IV Symfonia Gustava Mahlera, a Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi wybitny amerykański dyrygent Leonard Slatkin.
"Coriolan" - utwór, który powstał jako muzyczna ilustracja dramatu austriackiego poety Heinricha von Collina - określany bywa jako kontrowersyjny. Przypomina o tym historyk i teoretyk muzyki prof. Mieczysław Tomaszewski, który podkreśla, że kompozycja ta wywiera głębokie, nawet poruszające wrażenie, ale miewa też obok entuzjastów zdecydowanych krytyków.
Muzyczno-dramatyczny konflikt wyrażają dwa tematy prowadzone w rozbudowanej formie sonatowej. Tematem dramatu i uwertury jest tragedia człowieka, walka jego zranionej dumy z miłością do ojczyzny. Melodia tematu pierwszego opisuje zawziętość i żądzę zemsty głównego bohatera. Coriolan, patrycjusz rzymski, skazany na banicję, zamierza powrócić do Rzymu i podbić go razem z wrogim narodem Wolsków. Liryczny temat drugi jest obrazem głosu sumienia, obudzonego przez błagania matki. Coriolan w końcu rezygnuje z zemsty, ale ponieważ nie może zawrócić, poprowadziwszy wrogą armię pod bramy miasta, popełnia samobójstwo.
Heinrich Joseph von Collin, rówieśnik i dobry znajomy Beethovena, napisał tragedię o Coriolanie w roku 1802 i w tym samym roku wystawił ją w Teatrze Dworskim. "Coriolan" Collina podbił Wiedeń; zafascynował również Beethovena. W roku 1807 skomponował dla "Coriolana" uwerturę, jako własną interpretację tragedii. Collin zaś włączył ją w przedstawienie.
O Koncercie podwójnym Brahmsa napisał w katalogu programowym Maciej Negrey: "Jeśli jednak kompozytor miał przed oczyma jakiś wzór, to mógł być nim jedynie Koncert potrójny Beethovena, w którym każdy z solistów ma sposobność poczuć się przez chwilę koryfeuszem, by za moment oddać się muzykowaniu w duecie, bądź triu. Lecz w Koncercie Brahmsa daje o sobie znać również czynnik wirtuozowski, i to w znacznie większym stopniu niż w jakimkolwiek innym utworze kompozytora".
Koncert ten jest ostatnią symfoniczną kompozycją Brahmsa. Powstał jako podarunek dla wielkiego skrzypka Josepha Joachima, najbliższego przyjaciela Brahmsa, z którym ten parę lat wcześniej głęboko się poróżnił.
Niedzielny festiwalowy wieczór w Filharmonii zamknie IV Symfonia Mahlera. Historycy muzyki mówią o tej symfonii, że „symbolizuje świat wiary czystej, naiwnej i nieskażonej”, ale że jest też „najbardziej osobistym wyznaniem wiary Mahlera".
"Wyznanie to zapewne zapadnie festiwalowej publiczności w pamięć, wszak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach i maestro Leonard Slatkin to prawdziwi mistrzowie romantycznej symfoniki" - podkreśla dyrektor generalna festiwalu Elżbieta Penderecka.
Leonard Slatkin, amerykański dyrygent i kompozytor, urodził się w 1944 r. w Los Angeles w rodzinie o korzeniach żydowskich, pochodzącej z terenów obecnej Białorusi. Ojciec był skrzypkiem i założycielem Kwartetu smyczkowego w Hollywood, a matka wiolonczelistką. Slatkin studiował dyrygenturę w Juilliard School w Nowym Jorku. W swojej karierze prowadził takie zespoły muzyczne, jak m.in. Detroit Symphony Orchestra, Pittsburgh Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Orchestra National de Lyon. Kilkakrotnie zdobywał Nagrodę Grammy za albumy z muzyką poważną.
19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena trwać będzie do 3 kwietnia. Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym festiwalu.(PAP)
abe/ agz/